* L2 ve/veya M2 türü yetki belgesine sahip olmalısınız.
* Cari yıl için dağıtılacak İzin Belgelerini taşıt normu bakımından kullanmaya haiz 2 adet özmal yeşil taşıta sahip olmalısınız. (UBAK izin belgeleri Euro 6 kategoriden dağıtıldığı için özmal Euro 6 taşıt sayınızın en az 2 adet olması gerekmektedir.)
* Faaliyet yılının ilk üç ayı ve/veya müracaat yılının ilk dokuz ayı içerisinde uluslararası taşımacılık faaliyetinde bulunmuş olmalısınız.
* Dağıtım yılı için e-Devlet kapısından müracaatta bulunmuş olmalısınız.
Not: UBAK İzin Belgeleri, UBAK İzin Belgesi Dağıtım Esasları Yönergesine göre yapılan değerlendirme sonucunda belge almaya hak kazanan firmalara belge tahsis edilmekte olup, belge başvurusunun yapılmış olması belge tahsis edileceği anlamını taşımamaktadır.
* E-Devlet kapısı üzerinden “UBAK İzin Belgesi Dağıtımı Başvurusu” hizmetini kullanarak her yıl 1 Ekim-31 Ekim tarihleri arasında başvuru yapmalısınız. (Bu dönem dışında yapılan başvurular kabul edilmez.)
* Firma iletişim bilgilerinizi güncellemeniz (e-Devlet kapısından “Firma İletişim Bilgisi Güncelleme” hizmetinden), sürece ilişkin gönderilen bilgilendirme SMS’lerinin/Bakanlığımız duyurularının takip edilmesi için önem arz etmektedir.
* Tüm özmal taşıtlarınızın araç norm girişlerini e-Devlet üzerinden “Taşıt Euro Norm Bildirimi” hizmetini kullanarak en geç 31 Ekim tarihine kadar yapmanız gerekmektedir. (Araç norm girişlerinin yapılması İzin Belgesi başvuru talebi yerine geçmez. 31 Ekim itibariyle yetki belgesinde kayıtlı olan bir taşıt norm bildirimi yapılmamış olması durumunda değerlendirmeye alınmaz.)
* Başvuru yapmanız durumunda, Kasım ayının ilk haftasında uhdgm.uab.gov.tr adresinde yayımlanan Ön Değerlendirme listesini kontrol etmeniz ve herhangi bir farklılık tespit etmeniz durumunda 5 iş günü içinde Bakanlığa müracaat etmeniz gerekmektedir.
* UBAK İzin Belgesi Dağıtım Esasları Genelgesi ile belirlenen kriterler esas alınarak, otomasyon sisteminde yapılan değerlendirme sonucunda 10 puan üzerinde kalan firmalara aldıkları puana göre belge tahsisi yapılmaktadır.
* Firma adına belge tahsis edilmesi durumunda, belgelerin ücretleri duyuruda yer alan süre içerisinde ödenmelidir.
* Ücreti süresi içerisinde yatırılmayan belgeler, gerekli kriterler çerçevesinde, en son kalınan firmadan başlamak üzere sıradan firmalara tahsis edilmektedir.
Tahsislere ilişkin Bakanlığımız duyurularının takip edilmesi önemlidir.
* UBAK izin belgesini takas etmek istemeniz durumunda, değerlendirme listesinin yayımlandığı tarihten bir sonraki gün başlamak üzere 5 iş günü içerisinde başvuruda bulunmanız gerekmektedir.
* Takas işlemleri, Yönerge ile belirlendiği üzere sadece belirli belgelerde (İtalya, Avusturya, Rusya, Yunanistan) geçerlidir.
* UBAK izin belgeleri fiziksel olarak Bakanlığımızda teslim edilmektedir.
* Bakanlığımızca yapılan bilgilendirmeye müteakip, firmanız adına tahsis edilen belgeleri almak için Bakanlığa gelecek kişiyi, kişinin şirket yetkilisi olmaması durumunda e-Devlet kapısından “Geçiş Belgesi Teslim Muvafakat İşlemlerini” kullanarak yetkilendirmeniz gerekmektedir.
UBAK izin belgeleriyle sadece üye ülkeler arasında taşıma yapılabilirsiniz. (Hem yükleme hem boşaltma noktası üye ülke olmalıdır.)
Ubak Kota Sistemine üye Ülkeler | ||
Almanya | Hırvatistan | Macaristan |
Arnavutluk | Hollanda | Malta |
Avusturya | İngiltere | Moldova |
Azerbeycan | İrlanda | Norveç |
Belarus | İspanya | Polonya |
Belçika | İsveç | Portekiz |
Bosna-Hersek | İsviçre | Romanya |
Bulgaristan | İtalya | Rusya |
Çekya | Karadağ | Sırbistan |
Danimarka | Kuzey Makedonya | Slovakya |
Estonya | Letonya | Slovenya |
Finlandiya | Lihteştayn | Ukrayna |
Fransa | Litvanya | Yunanistan |
Gürcistan | Lüksemburg |
* Yükleme ya da boşaltma ülkesi UBAK üyesi değilse belgeyi kullanamazsınız.
* Belge üzerinde geçersiz ülke kaşesi olması halinde, izin belgesi o ülkede kullanılamaz (Örneğin Rusya’da kullanılamayacak izin belgelerinde bunun ifade edildiği ülke kaşesi bulunmaktadır)
* Yükleme ve boşaltma noktalarının üye ülke olması halinde, üye olmayan ya da belgenin geçersiz olduğu bir ülkeden transit geçiş yapılabilirsiniz (Örneğin; Macaristan da geçersiz bir UBAK izin belgesiyle Almanya’ya taşıma yapılırken, Macaristan üzerinden geçiş belgesi sunularak transit geçiş yapılması mümkündür.). Geçiş belgesi ibrazı gerekli ise yurt dışına çıkılmadan söz konusu belgeler dağıtım ofisinden almanız gerekmektedir.
* UBAK izin belgesini bir kerede yalnızca bir taşıtta kullanabilirsiniz.
* UBAK izin belgesini yükleme ve boşaltma noktaları arasında taşıtta bulundurmanız zorunludur.
* UBAK izin belgesini, Karayolu karnesini, aracın teknik uygunluk belgesini ve yola elverişlilik belgesini mutlaka araçta bulundurulmalısınız. (Yurt dışında yapılan kontrollerde söz konusu belgelerde eksiklik ya da yanlış kullanım tespit edilmesi durumunda ciddi cezai yaptırımlar uygulanmaktadır.)
* Euro VI belgeleri sadece Euro VI taşıtlarda kullanabilirsiniz.
* Belge üzerinde Avusturya (A), Yunanistan (GR), Macaristan (H), İtalya (I) veya Rusya (RUS) kaşesi olması durumunda belge o ülkede geçersizdir. Bu ülkelerden/ülkelere yükleme ve boşaltma yapmanız mümkün bulunmamaktadır.
* Bir belge ile Türkiye’den çıkış yapıldıktan sonra, diğer üye ülkeler arasında 3 adet dolu taşıma yapabilirsiniz (boş taşımalar değerlendirmeye alınmaz). 3 dolu taşımadan sonra boş ya da dolu olarak belgeyle Türkiye’ye geri dönmeniz gerekmektedir. (Örnek olarak Türkiye’den Almanya’ya dolu bir taşıma yapıldı. Bu taşımadan sonra belge Türkiye’ye getirilmeden 3 adet dolu taşıma (Almanya-Belçika, Belçika-Hollanda, Hollanda-Romanya) yapılabilir. Ardından belgenin dolu ya da boş olarak (Romanya-Türkiye) Türkiye’ye dönmesi gerekmektedir.)
* Farklı firmalara ait taşıt kombinasyonu kullanmanız durumunda, çekici firmasına ait UBAK izin belgesi kullanmanız gerekmektedir.
* UBAK izin belgesiyle, belgenin geçerli olduğu ülkelerde ikili, transit veya 3. Ülke taşıması yapılabilir.
* UBAK İzin Belgesi ile başka bir ülkede kabotaj taşıması yapmanız mümkün bulunmamaktadır.
* Yükleme noktası ile boşaltma noktası arasındaki her bir dolu seferinizi ve ayrıca bir sınır geçişinin yapıldığı her bir boş seferinizi kronolojik sırada karayolu karnesine yazmanız zorunludur.
* Transit geçtiğiniz ülkeleri de karayolu karnesine yazmanız mümkündür ancak UBAK kullanım kılavuzuna göre bu mecburi değildir. (Genellikle transit geçilen ülkeler belge kontrolleri sırasında belge üzerine kaşe/mühür vurdukları için transit geçilirken de karayolu karnesine kayıt yapılmasını talep etmektedirler.)
* Karayolu karnenizi her bir yükleme ve boşaltma noktası arasında dolu veya boş olarak yaptığınız her sefer için, sefer başlangıcından önce doldurmanız zorunludur.
* Bir sefer esnasında eşyaların farklı yerlerde toplamanız ya da indirmeniz halinde, söz konusu aşamaları karayolu karnesinin 1.,2.,3.,5. ve 6. sütunlarında, aralarına "+" işareti koyarak belirtmeniz gerekmektedir. (Örnek olarak, sütun 2 a) yükleme yeri: Ventspils+ Riga+ Bauska; sütun 5 Brüt ağırlık: 12+5+5.)
UBAK izin belgesiyle yaptığınız seferleri, seferin yapıldığı ayı takip eden ayın sonuna kadar Bakanlığa bildirmeniz gerekmektedir.
* UBAK izin belgesi kullanımlarına ilişkin icmal bildirimleri, e-Devlet kapısından “UBAK İcmal Bildirimi” hizmeti kullanılarak yapılmaktadır.
* Herhangi bir sefer yapılmamış olsa bile “seferim yoktur” seçeneğini seçerek bildirim yapmanız gerekmektedir.
* Bildirim yapmamanız durumunda belge başına 1 ceza puanı uygulanmaktadır.
* İcmal bildirimi yapılırken, transit geçilen her ülkeyi ayrıca yazmamanız, sadece başlangıç ve bitiş ülkesini girerek, bir taşıma için sadece bir kayıt oluşturulmalısınız. (Örneğin Türkiye'den Almanya'ya yapılan bir taşıma bir kayıt, Almanya'dan Belçika'ya yapılan taşıma bir kayıt, Belçika'dan Türkiye'ye yapılan taşıma bir kayıt olacak şekilde.)
* E-Devlet üzerinden girişi yapılamayan Karayolu Karnesi sayfalarının yeşil nüshalarının süresi içerisinde Bakanlığa gönderilmesi zorunludur.
* İcmal bildirimi yapılırken, sadece ihracat taşımaları için güzergah bilgisi girmeniz zorunludur. Eğer gitmiş olduğunuz güzergah listede yoksa, en yakın güzergah bilgisini seçmelisiniz.
* 3. ülke taşımalarına ilişkin icmal bildirimi yaparken;
* Boş bir taşıma yapmışsanız fatura no ve Transit-İhracat Refakat Belgesi/TIR Karnesi alanlarına “YOK” yazarak işlemi tamamlayabilirsiniz.
Dolu bir taşıma yapmışsanız,
* Taşıma iki AB üyesi ülke arasında yapılmış ise fatura no alanına fatura numarasını girerek, Transit-İhracat Refakat Belgesi/TIR Karnesi alanlarına “YOK” yazarak işlemi tamamlayabilirsiniz.
* Taşıma iki AB üyesi ülkeler dışında bir ülkeye yapılmış ise fatura no alanına fatura numarası girerek, Transit-İhracat Refakat Belgesi ya da TIR Karnesinden hangisi kullanmışsanız ilgili alana o belgenin numarasını girerek işlemi tamamlayabilirsiniz.
* Fatura no alanına tarafınızca kesilen taşıma faturası numarasını girmelisiniz.
UBAK İzin Belgelerinin verimli kullanılması amacıyla,
Belgesini haziran ayı sonuna kadar 6 seferden az kullananlara 10 (on) ceza puanı,
Belgesini haziran ayı sonuna kadar hiç kullanmayanlara ise 15 (on beş) ceza puanı,
uygulanmaktadır.
Söz konusu sefer sayılarının belirlenmesinde, e-Devlet üzerinden “İcmal Bildirimi” hizmeti kullanılarak Bakanlığımız U-Net Otomasyon Sistemine aktarmış olduğunuz boş ya da dolu ihracat, ithalat ve üçüncü ülke seferlerinin her biri ayrı ayrı sefer olarak dikkate alınmaktadır.
İlk dağıtımda veya sonrasında tahsis edilen UBAK izin belgelerinin kullanılmayacak olması durumunda, belgelerin 31 Mart tarihi mesai bitimine kadar iade edilmesi halinde bu belgeler için ceza puanı uygulanmamaktadır.
UBAK izin belgesi ile taşıma yaptığınız ülke ve güzergâh ülkeleri için ayrıca geçiş belgesi almanız durumunda;
Avusturya, İtalya, Rusya ve Yunanistan’a ait geçiş belgeleri için 1 (bir) ceza puanı,
Bu ülkeler dışındaki ülkelerin geçiş belgeleri için 0,2 (sıfır virgül iki) ceza puanı, uygulanmaktadır.
Bu ceza puanları;
Bulgaristan transit ve Almanya geçiş belgelerine (tümü),
Yılın ilk iki ayında alınan çok girişli geçiş belgelerine,
Sırbistan çok girişli geçiş belgeleri ile yılın ilk iki ayında alınan diğer çok girişli geçiş belgelerine,
UBAK izin belgesinin geçersiz olduğu ülkelere ait geçiş belgelerine,
İzin Belgesi ile yapılan ihracat taşımalarında alınan ancak UBAK üyesi olmayan ülkelere dönüş yükü taşımalarında kullanılan geçiş belgelerine, firmanın Bakanlığımıza başvurması, gerekli kanıtlayıcı belgeleri Bakanlığımıza ibraz etmesi veya otomasyon sisteminden ilgili verinin kontrol edilebilir olması halinde,
uygulanmamaktadır.
UBAK izin belgesinin, UBAK kullanım kılavuzunun 3.16. maddesine (kayıt ülkesi dışında 3 dolu taşıma yapılabilmesi) ve 4.1. maddesine (belgenin yükleme ve boşaltma noktaları arasında taşıtta bulundurulması) uygun olarak kullanılması durumunda, bu taşımanın yapılmasında herhangi bir sakınca bulunmamaktadır.
Not: Avusturya, İtalya ve Yunanistan kendi ülkesinden UBAK izin belgesiyle boş çıkış yaparak başka bir ülkeye giden ve buradan yük alarak kendi ülkesine gelen taşıtlara izin vermemektedir.
Örnek olarak Türkiye’den UBAK izin belgesiyle boş olarak Bulgaristan’a giden ve ilk yüklü taşımasını buradan başlatarak İtalya’ya yük götürmek isteyen taşıtın geçişine izin verilmez. Aynı zamanda cezai işlem uygulanır.
Diğer yandan Türkiye’den UBAK izin belgesiyle dolu olarak Bulgaristan’a giderek (ilk yüklü taşıma) yükünü boşaltan ve daha sonra boş olarak İtalya’ya giderek buradan yük yükleyen taşıtın geçişine izin verilir.
2025 yılında EDS’ye hangi firmaya hangi belgenin verildiğine ilişkin tanımlamaların yapılması zorunlu hale gelmiştir. Gerekli tanımlamalar Bakanlığımızca yapılmaktadır.
Firmaların ise e-posta adresi bilgisini güncel tutmaları gerekmektedir. (E-posta adresi bulunan firmalar için tanımlamalar yapılmıştır.) Güncel bilgisi olmayan veya e-posta adresinde değişiklik olan firmaların e-Devlet kapısı üzerinden “Firma İletişim Bilgisi Güncelleme” hizmetini kullanarak verileri güncellemeleri gerekmektedir. Kayıt işlemleri tamamlanan firmalara https://eds.itf-oecd.org/ sitesi üzerinden otomatik olarak e-posta gönderilmiştir. Verilerini güncelleyen firmalara da aynı şekilde otomatik olarak e-posta gönderilecektir. Firmaların e-posta adreslerine gelen link ile giriş yaparak şifrelerini güncellemelere gerekmektedir.
Firmalar, 2025 yılında da UBAK izin belgelerini fiziksel belge olarak kullanılmaya devam edecek olup, EDS sistemi üzerinden sadece firmalarına ait belgeleri görüntüleyebilecektir. 2026 yılından itibaren de, UBA izin belgeleri elektronik olarak kullanılacak, firmalar her sefer için veri girişini EDS’ye yapacaktır. Bu konuda firmalarımıza ayrıca bilgilendirme yapılacak ve eğitimler düzenlenecektir.
Kombine taşımacılık faaliyeti bir intermodal taşımacılık faaliyetidir. Birden fazla taşıma modu kullanılarak yapılan bir taşımacılıktır. Modlar arası aktarmalarda taşınan yükün değil taşıma biriminin (Çekiciyle veya çekicisiz römork veya yarı römork ile 20 ft, 40 ft veya 45 ft uzunluğundaki swap body ve konteynerler) elleçlenmesi gerekli olup intermodal taşımacılıktan farkı taşımanın ilk ayak ve/veya son ayak sürecinin karayolu ile Yönetmelikte belirtilen km mesafelerini aşmayacak şekilde yapılıyor olmasıdır. Yani kombine taşımacılık faaliyetinde taşımacılık sürecinin karayolu ile başlaması ve/veya bitmesi gerekmektedir. Önemli olan bu karayolu taşımacılık sürecinin olabilecek en kısa mesafede gerçekleştirilmesidir. Karayolu dışında gerçekleştirilen diğer taşıma modları (demiryolu, denizyolu veya iç suyolu taşımacılığı) ile kat edilen mesafenin de kuş uçumu 100 km’den fazla olması gerekmektedir.
Söz konusu karayolu
mesafeleri Yönetmelikte;
Yükün elleçlendiği ve
teslimatın gerçekleştirildiği adreslere en yakındaki uygun demiryolu yük
istasyonlarının veya lojistik merkezlerin kullanılması ve/veya kuş uçumu 150
km'yi aşmayan bir yarıçap içerisinde yer alan limanların kullanılması şartı ile
sınırlandırılmıştır.
Aşağıdaki şekilde bir
kombine taşımacılık faaliyeti gösterilmektedir. Görüldüğü üzere yük taşıma
birimi ile (bu örnek için konteyner) limana kuş uçumu 150 km mesafeden (bu
mesafe daha da az olabilir ancak 150 km’yi aşamaz) karayolu ile getirilmekte
ardından konteyner gemisine yüklenmekte, varış limanında demiryoluna
aktarılarak teslimat noktasına en yakın istasyona/lojistik merkeze kadar
götürülmekte olup buradan da teslimat noktasına tekrar karayolu ile
taşınmaktadır. Son ayak karayolu km mesafesi, en yakın istasyon/lojistik merkez
mesafesi ile sınırlandırılmaktadır.

Örnekte taşımacılık
karayolu + denizyolu + demiryolu +karayolu olarak gerçekleşmektedir.
Ancak başlangıç ve
bitiş noktaları arasında, taşıma modlarının farklı kombinasyonlarının da
kombine taşımacılık faaliyeti olabileceği unutulmamalıdır.
- Karayolu+ demiryolu+denizyolu
- Demiryolu+denizyolu+karayolu
- Karayolu+ demiryolu+denizyolu+içsu yolu+karayolu
- Karayolu+denizyolu+karayolu
- Karayolu+denizyolu
- Karayolu+demiryolu
- Karayolu+ iç su yolu
- Karayolu + demiryolu+ karayolu
- Karayolu+ demiryolu+iç su yolu
- …. vb.
farklı kombinasyonlar kombine taşımacılık faaliyeti olarak kabul edilmektedir.
**Multimodal taşımacılık ise taşımacılığın
birden fazla taşıma modu ile gerçekleştirildiği ancak modlar arasında aktarmalarda
yükün elleçlendiği taşımacılık türüdür. Bu taşımacılık türü Yönetmeliğin konusu
değildir.
Demiryolu intermodal
taşımacılık faaliyeti ülke sınırlarımız içinde demiryolu taşımacılık
faaliyetinin desteklenmesi amacı ile Yönetmeliğe eklenmiştir. Kombine
taşımacılık faaliyetinden farkı tüm taşıma sürecinin ülke sınırları içerisinde
gerçekleşmesi, taşımacılığın sadece karayolu ve demiryolu taşıma modları
kombinasyonu ile yapılması ve demiryolu ile kat edilen toplam mesafenin kombine
taşımacılık faaliyetinde olduğu gibi kuş uçumu 100 km olma zorunluluğunun
olmamasıdır. Demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyetlerinin;
- Karayolu+demiryolu
- Demiryolu+karayolu
- Karayolu+demiryolu+karayolu
olmak üzere 3 farklı
şekilde gerçekleştirilmesi mümkündür.
Ayrıca yükün elleçlendiği
ve teslimatın gerçekleştirildiği adreslere; 150 km’yi aşmayan bir yarıçap içerisinde
yer alan demiryolu yük istasyonlarının veya lojistik merkezlerin kullanılması
zorunludur.
Yeşil Lojistik Belgesi
başvurusu yapılabilmesi için öncelikli şart, başvuru yılının bir önceki yılında
işletmelerin bir önceki soruda detaylı bir şekilde anlatılan kombine
taşımacılık faaliyetinden veya demiryolu intermodal taşımacılık faaliyetinden
en az 200 adet gerçekleştirebiliyor olması ve bu faaliyetleri
gerçekleştirdiğine ilişkin tüm kanıt dokümanları Bakanlığa sunabiliyor olması
gerekmektedir.
** Başvuru bu iki
faaliyetten yalnızca biri seçilerek yapılmalıdır.
** Söz konusu
faaliyetleri gerçekleştirmek tek başına yeterli değildir. 200 adet her taşıma
faaliyetinin tüm süreçlerinin dokümanlar ile kanıtlanabiliyor olması
gerekmektedir. Aksi halde uygun taşımalar olarak kabul edilmeyeceklerdir.
Diğer sağlanması gereken şartlar:
1-) İşletmenin enerji tüketiminin, 14/11/2020 tarihli ve 31304 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan Elektrik Piyasasında Yenilenebilir Enerji Kaynak Garanti Belgesi Yönetmeliğine uygun şekilde yenilenebilir enerji kaynaklarından üretilen elektrikten karşılandığını gösteren Yenilenebilir Enerji Kaynak Garanti Belgesine (YEK-G) veya Uluslararası Yeşil Enerji Sertifikasına (I-REC) sahip olmak.
2-) İşletmenin merkez ofisi, şubeleri ve/veya depo, antrepo vb. tesislerinde kullandığı iklimlendirme süreçlerinde 15/10/2024 tarihli ve 32693 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Florlu Sera Gazlarına İlişkin Yönetmelik kapsamında Düşük Küresel Isınma Potansiyeli (KIP) değerine sahip gazlar içeren iklimlendirme sistemleri kullanmak.
3-) Yıllık asgari %5 oranında yeşil paketleme faaliyeti yürütmek.
4-) Orman Genel Müdürlüğüne veya Orman Genel Müdürlüğü ile protokolü bulunan kurum veya derneklere Türkiye genelinde uygun bulunan ağaçlandırma sahaları için veya Kamu Kurumları ile STK’ların hatıra ormanlarına yılda en az 500 adet fidan bağışı yapmak.
5-) İşletmenin kullandığı merkez ofis, şube ve/veya depo, antrepo vb. tesislerin en az birinin içerisinde oluşan atıkların yönetimine yönelik 12/7/2019 tarihli ve 30829 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sıfır Atık Yönetmeliği kapsamında sıfır atık yönetim sistemine sahip olmak.
6-) Ulusal/uluslararası akreditasyon kuruluşunca akredite olmuş kuruluşlardan alınan ve başvuru tarihinden itibaren en çok iki takvim yılı öncesine ait ISO 14046 Su Ayak İzi doğrulama beyanına sahip olmak.
7-) Ulusal/uluslararası akreditasyon kuruluşunca akredite olmuş kuruluşlardan alınan ve başvuru tarihinden itibaren en az bir takvim yılı geçerliliği bulunan ISO 50001 Enerji Yönetim Sistemi belgesine sahip olmak.
8-) Ulusal/uluslararası akreditasyon kuruluşunca akredite olmuş kuruluşlardan alınan ve başvuru tarihinden itibaren en az bir takvim yılı geçerliliği bulunan ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi belgesine sahip olmak.
9-) Ulusal/uluslararası akreditasyon kuruluşunca akredite olmuş kuruluşlardan alınan ve başvuru tarihinden itibaren en çok iki takvim yılı öncesine ait ISO 14064 Karbon Ayak İzi Doğrulama beyanına sahip olmak.
** Yukarıda sıralanan yeşil lojistik faaliyetlerinden en az dört tanesini sağlamak yeterlidir.
İlaveten ;
- Gerçek kişilerin Türkiye Cumhuriyeti tabiiyetinde olmaları ve tüzel kişilerin Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş olmaları,
- Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yetki Belgesine sahip olunması,
- Kayıtlı Elektronik Postaya (KEP) sahip olunması ve Ulusal Elektronik Tebligat Sistemine (UETS) kayıtlı olunması,
- Çalışanlara yönelik işletmede yürütülen yeşil lojistik faaliyetlere ilişkin asgari yıllık periyotlarla eğitim faaliyetleri gerçekleştirilmesi,
zorunludur.
1-) İmza
yetkilisi tarafından imzalanmış başvuru dilekçesinin
2-) Yönetmeliğin
EK-1’inde yer alan imza yetkilisi tarafından imzalanmış başvuru formunun
3-) Yönetmeliğin
EK-2’sinde yer alan format örnek alınarak hazırlanan faaliyet raporunun
4-) İşletmenin
başvuru tarihinden bir önceki yılda gerçekleştirdiği 200 adet kombine yük
taşımacılığına veya 200 adet demiryolu ile intermodal taşımacılığa ait
Yönetmeliğin EK-3’ünde yer alan formata uygun sefer listesinin ve bu
listede yer alan tüm seferlere ait kullanılan her bir taşıma modu için çıkış ve
varış noktalarını gösteren, alıcı, gönderici ve taşıyanın görülebildiği, ispat
niteliği taşıyan tüm konşimento, transit beyannamesi, karayolu ve demiryolu
taşıma senetleri, ticari fatura vb. bilgi ve belgelerin,
5-) İşletmenin
gerçekleştirmiş olduğu bir önceki soruda sıralanan 9 adet yeşil lojistik
faaliyetlerinden en az dört yeşil lojistik faaliyetine ilişkin bilgi ve
belgelerin,
6-) Çalışanlara yönelik işletmede yürütülen asgari yıllık periyotlarla yeşil lojistik faaliyeti eğitimine ilişkin eğitim içeriği, eğitim katılımcı bilgileri, imza föyü gibi bilgi ve belgelerin,
eksiksiz bir şekilde başvuru dosyasında sunulması gerekmektedir.
İlgili faaliyete ait dokümanlar
(irsaliye, CMR, konşimento vb.) üzerinde gösterilen lokasyonlar arasındaki kuş
uçumu mesafe “Google Maps” uygulaması kullanılarak ölçülmektedir. Yönetmelikte
belirtilen km değerlerinin üzerindeki mesafeler kesinlikle kabul
edilmemektedir.
200 adet kombine yük
taşımacılığına veya 200 adet demiryolu ile intermodal taşımacılığa ait Yönetmeliğin
EK-3’ünde yer alan formata uygun sefer listesinin ve bu listede yer alan tüm
seferlere ait kullanılan her bir taşıma modu için çıkış ve varış
noktalarını gösteren, alıcı, gönderici ve taşıyanın
görülebildiği, ispat niteliği taşıyan tüm konşimento, transit
beyannamesi, karayolu ve demiryolu taşıma senetleri, ticari fatura vb.
bilgi ve belgelerin başvuruda sunulması gerekmektedir.
Başvuruda sunulan 200
adet kombine yük taşımacılığına veya 200 adet demiryolu ile intermodal
taşımacılığına (hangisi başvuru formunda seçildiyse) ilişkin yukarıda ifade
edilen bilgi ve belgelerle beraber diğer seçilmiş dört adet yeşil lojistik
faaliyetine ilişkin tüm kanıtlayıcı dokümanların da sunulması gerekmektedir.
Taşıma belgeleri ve diğer
lojistik faaliyetlerine ilişkin belgelerin üzerinde tarih ve/veya geçerlilik
bilgilerinin olması ve gerekli kaşe ve/veya imzaların bulunması gerekmektedir.
Eksik dokümanların
tamamlatılması için işletmelere 30 gün süre tanınmaktadır. Bu süre
zarfında başvuru dokümanlarının tamamının sağlanmaması halinde başvuru ikinci
bir süre tanınmadan geçersiz olarak değerlendirilecektir.
**Başvuru formunda işaretlenen 200 adet taşıma ve
diğer yeşil lojistik faaliyetlerinin ispat niteliği taşıyan dokümanlarının
sağlanamaması halinde ilgili yeşil lojistik faaliyeti geçersiz kabul edilir.
Örneğin işletmede 200 adet
kombine yük taşımacılık faaliyeti yürütülüyor olabilir ancak değerlendirme
sürecinde tüm modlara ve güzergahlara ait km değerlerinin hesaplanmasına ve
taşımanın gerçekleştirildiğine ilişkin kaşeli/imzalı ispat niteliği taşıyan
dokümanların sunulamaması halinde söz konusu taşıma veya taşımalar
değerlendirmeye alınmaz.
Yeşil paketleme doğal,
geri dönüştürülebilir ve toksik materyal içermeyen malzemelerin kullanıldığı
veya yeniden kullanılmaya uygun, dayanıklı ve sürdürülebilir paketleme
faaliyetlerini ifade etmektedir.
İşletmede kullanılan
toplam paket ve kullanılan yeşil paketleme miktarının görülebileceği
kanıtlayıcı belgeler (örneğin fatura) üzerinden %5 hesaplaması yapılmaktadır.
Bu konuda sayısal bir
değer sunulamaması halinde başvuru formunda seçilen bu yeşil lojistik faaliyet değerlendirilmeye
alınamayacaktır.
Yalnızca, tek yükleme
noktasında taşıma birimine eşyanın yüklendiği, tek boşaltma noktasında taşıma
biriminden eşyanın boşaltıldığı kısacası bir depodan başlayıp başka bir depoda
son bulan parsiyel yükler kabul edilmektedir.
Yönetmeliğin EK-3’ünde
yer alan excel dosyasına işlenen 200 adet kombine yük taşımacılık veya
demiryolu ile intermodal taşımacılık seferlerine ilişkin tüm dokümanların
sunulması gerekmektedir.
Listede sunulan herhangi
bir taşımacılık faaliyeti kanıtlayıcı dokümanlar ile sağlanamıyor ise geçersiz
olarak değerlendirilir ve belli süre içinde işletmelerden geçersiz taşımalar
kadar yeni taşıma sunmaları talep edilir.
** Kombine yük taşımacılığı
veya demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyeti yürütüyor olmanız tek
başına yeterli değildir. Söz konusu faaliyetlerin sahip olduğu her taşımacılık
moduna ilişkin kanıt dokümaların sunulamaması halinde söz konusu faaliyet
geçerli olarak değerlendirilemeyecektir.
Uluslararası karayolu
taşımacılığında CMR ve transit beyannamesi, yurt için karayolu taşımacılığında
irsaliye, denizyolu taşımacılığı için konşimento veya taşımaya ilişkin fatura,
demiryolu taşımacılığı için CIM veya taşımaya ilişkin fatura sunulabilecek
dokümanlar arasındadır.
Her bir doküman tarih,
konteyner numarası/araç plakası, başlangıç-varış adres bilgileri, tüm taşıma
sürecinin işletmenin sorumluluğunda olduğunu gösteren bilgiler, imza/kaşe
bilgileri dikkate alınarak incelenmektedir. Bu veriler arası tutarsızlık veya
eksiklik olması halinde ilgili doküman değerlendirilmeye alınmaz.
Başvuru yapılabilmesi
için işletmenin başvuru yılından bir önceki yıla ait 200 adet kombine yük
taşımacılık veya 200 adet demiryolu ile intermodal taşımacılık seferi
gerçekleştirmiş olması zorunludur. Ancak Yönetmeliğin 7 nci maddesinde
tanımlanan diğer 9 adet yeşil lojistik faaliyetlerinden en az 4 tanesini
sağlamak başvuru içi yeterlidir.
** Kombine yük taşımacılık/demiryolu ile intermodal
taşımacılık seferlerine ilişkin ispat niteliği taşıyan tüm dokümanlarda tarih
bilgisinin olması ve bu tarihlerin başvuru yılından bir yıl öncesine ait olması
gerekmektedir. Örneğin 2025 yılı başvurusu için 2024 yılında gerçekleştirilen
seferler kabul edilmektedir.
Yönetmelikte belirtilen ISO 14046 Su Ayak İzi doğrulama beyanı, ISO 14064
Karbon Ayak İzi doğrulama beyanı, ISO 50001 Enerji Yönetim Sistemi belgesi ile
ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi belgesinin ulusal/uluslararası akreditasyon
kuruluşunca akredite olmuş kuruluşlardan sağlanması zorunlu hale getirilmiştir.
Bu husus Yönetmelik
değişikliği ile madde metnine eklenmiştir. Yönetmelik değişikliğinin yürürlüğe
girdiği tarihte geçerli yeşil lojistik belgesi sahibi olan işletmelerin daha
önce akredite olmamış bir kuruluştan edinmiş oldukları doğrulama beyanı ve
belgelerin süreleri boyunca geçerliliği devam edecektir. Ancak geçerlilik
süresi dolduktan sonra belgelerin akredite olmuş bir kuruluştan sağlanması ve Ulaştırma
Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğüne gönderilmesi gerekmektedir.
Yeşil Lojistik
faaliyetlerinden ISO 14046 Su Ayak İzi doğrulama beyanı, ISO 14064 Karbon Ayak
İzi doğrulama beyanı belgelerinin sunulmak istenilmesi halinde sadece akredite
olmuş bir kuruluştan sağlanan doğrulama beyanının sunulması yeterlidir. Ancak
Bakanlık Yönetmeliğin 8 inci maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında işletmeden doğrulama
raporunu da talep edebilir.
“(3) Bakanlık, elektronik ortamda sorgulanan
belgelerin doğruluğu hakkında tereddüt oluşması hâlinde bu belgelerin
asıllarını isteyebilir. Sunulan bilgi ve belgeleri destekleyecek ek bilgi ve
belge talebinde bulunulabilir.”
Bu doğrulama beyanlarında
hangi yıla ilişkin doğrulama yapıldığı mutlaka yer almalıdır. İlaveten
doğrulama yapılan yılın başvuru yılından en çok iki yıl öncesine ait olması
gerekmektedir.
Örneğin 2025 yılı
başvurusu için 2023 ve 2024 yılı (eğer tüm hesaplamalar başvuru tarihine
yetişebiliyor ise) kabul edilecektir.
Başvuru sürecinde
başvurunun değerlendirilmesine imkân sağlayacak kadar dokümanın işletmeciler
tarafından sunulması gerekmektedir. Örneğin sadece başvuru formu, dilekçe veya
değerlendirme yapılamayacak kadar az sayıda belge ile başvuru yapılması halinde
Bakanlık başvuruyu geçersiz kabul edebilir ve bu durumda işletmeden başvuru
tarihleri içerisinde dokümanları sağlaması koşulu ile tekrar başvuru yapmasını
talep edebilir.
Başvuru değerlendirme
sürecinde tespit edilen bu eksikliklerin giderilmesi için işletmeye azami
inceleme süresini aşmayacak şekilde 30 güne kadar süre verilir. Bu süre
içerisinde bahse konu noksanlıkların tek seferde giderilmemesi halinde
söz konusu eksiklikler tamamlatılamaz ve başvuru değerlendirmeye
alınmaz.
Başvuru formunda hangi
seçenek işaretlemiş ise o seçeneğe ilişkin 200 adet taşımacılık faaliyeti
sunulması gerekmektedir. Taşımaların bir kısmı kombine taşımacılık, bir kısmı
demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyetlerine ait olamaz.
Başvurunun olumlu
değerlendirilmemesi halinde, başvuru süreci bitmeden önce tekrar başvuruda
bulunulabilir. İkinci başvuruda başvuru formunda demiryolu ile intermodal
taşımacılık seçeneği seçilerek, 200 adet söz konusu taşımalara ilişkin gerekli
dokümanları ve başvuru için diğer gerekli tüm bilgi ve belgeleri tekrar
sağlayarak başvuru süresi içerisinde olmak koşulu ile tekrar başvuru
yapılabilir.
Yeşil Lojistik Belgesi
sahibi işletmeler her yıl belgelerinin geçerliliklerini devam ettirdiklerine
ilişkin tüm belge ve bilgileri Ocak ayı içerisinde Bakanlığa sunmak zorundadır.
Bu bilgi ve belgeler başvuru sürecinde talep edilenler ile aynıdır. Yani her
yıl işletmeler, başvuru sürecinde gerekli olan her bilgi ve belgeyi tekrar
Bakanlığa sunar.
Bir yıl önce kombine
taşımacılık faaliyeti kapsamında 200 adet taşıma belgesi sunan bir işletme
belge geçerliliği sürecinde tekrar dolduracağı başvuru formunda demiryolu ile
intermodal taşımacılık seçeneğini seçerek ve söz konusu bu 200 taşımaya ilişkin
tüm kanıtlayıcı dokümanları sunarak Yeşil Lojistik Belgesinin geçerliliğini
demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyeti ile devam ettirebilir.
Geçerli Yeşil Lojistik
Belgesi sahibi işletmeler aşağıdaki devlet desteklerinden faydalanmaktadır:
- İlk kez başvurulan taşıma yetki belgesi, DB2 (Demiryolu Yük Taşımacılığı Yetki Belgesi), TMFB (Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi) ve TMFB-Dmr (Demiryolu Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi) ücretlerinde %50 indirim uygulanır.
- TMFB, TMFB-Dmr, TİOYB, L1, L2 ve DB2 belgelerinin yenileme ücretlerinde %50 indirim uygulanır.
- İşletmenin taşımacı yetki belgesi eki taşıt belgesine ilave edilecek 100 taşıt için taşıt kartı ücretinde %95 indirim uygulanır. UBAK İzin Belgesi başvurularında işletmeye Bakanlıkça belirlenen esaslara aykırılık teşkil etmeyecek şekilde ilave 5 puan verilir.
- İlaveten her iki senede bir Yeşil Lojistik Ödülleri verilmektedir.
Yeşil Lojistik Belgesi
başvuruları her yılın Ocak ayı içerisinde alınmaktadır. Başvuru süresi
başlamadan önce Bakanlık resmi internet sitesi ve sosyal medya platformlarında
bir ay öncesinden ayrıca duyurulmaktadır.
Başvurular Kayıtlı
Elektronik Postaya (KEP) sistemi üzerinden yapılmaktadır. Posta yolu ile
yapılan başvurular kabul edilmez. Bu nedenle işletmelerin başvuru yapmadan önce
mutlaka KEP adresine sahip olması ve Ulusal Elektronik Tebligat Sistemine
(UETS) kayıtlı olması gerekmektedir.
Başvuru dilekçesinin
ekindeki dokümanlar KEP adresi üzerinden gönderilebileceği gibi başvuru
dilekçesinde bağlantı adresi belirtilecek herhangi bir bulut uygulaması veya
Bakanlığın belirleyeceği bir elektronik platform üzerinden de gönderilebilir.
Bakanlık, uygun görmesi halinde işletme tarafından kullanılan bulut
uygulamasının değiştirilmesini isteyebilir.
- Üst yazı ve ekleri tek bir pdf haline getirilip, imzager ile imzalanarak eyp'ye dönüştürülür.
- İmzalama aşamasında; imzalanacak pdf işaretlendiğinde gelişmiş seçenekler seçilir.
- Hedef dağıtım seçenekleri kısmında; üstteki işaretli tik kaldırılır, kurum/kuruluş seçilir, Bakanlığımızın ilgili birim adının (Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü) tam olarak yazılıp, kurum koduna “detsis.gov.tr” sitesinden alınan DETSİS No girilir.
- Ardından oluşturulan belirleme aşamasında yeniden tik kaldırılıp, tüzel şahıs seçilir ve işletmenin tam adı kelimelerin baş harfi büyük olarak girilir.
- ID kısmına işletmenin vergi numarası girilir ve iletişim bilgileri doldurulup imzalama aşamasına geçilir.
- İmzalama gerçekleştirdikten sonra oluşan eyp Bakanlığımız KEP (uab@hs01.kep.tr) adresine gönderilir.
** Oluşturma aşamasında güvenlik derecesinin “Çok
Gizli, Gizli, Hizmete Özel, Özel vb.” seçilmemesi gerekmektedir.
** Başvuru esnasında yanlış adımlar takip
edilmesine bağlı olarak başvurunun iadesi (bir not ile beraber) veya sistemden
otomatik olarak silinmesi gibi sorunlar ile karşılaşılmaktadır. Bu nedenle
mutlaka KEP sistemi üzerinden işletmelerin varsa iade edilen başvurularını
takip etmeleri ve başvurularını yaptıklarına dair Bakanlığa (Ulaştırma
Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğüne) bilgi vermeleri gerekmektedir.
Bu durumlarda işletmenin ilk olarak kendi KEP hizmet sağlayıcısı ile iletişime geçmesi beklenmektedir. İşletmeler başvuru dilekçesi ve dilekçe eki dokümanların Bakanlığa ulaşıp ulaşmadığının kontrolünden sorumludur. Bu sebeple işletmeler tarafından başvuru yapıldıktan sonra KEP mesaj bölümü kontrol edilmelidir. Söz konusu mesaj başvurunuzun neden iletilmediği veya iade edildiği ile ilgili bilgi vermektedir. Bakanlık ile iletişime geçilerek başvurunun durumu hakkında takip sağlanmalıdır.
**20. soruda başvuru
sürecinde KEP sisteminde yapılması gerekenler adım adım anlatılmaktadır.
Mevcut Yönetmeliğe
Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğünün resmi internet sayfasından (www.uhdgm.uab.gov.tr)
veya ilgili Yönetmeliğin ismi veya tarihi ve sayısı ile Mevzuat Bilgi
Sisteminden (www.mevzuat.gov.tr) ulaşılabilir.
Eğitim içerikleri,
Kombine Taşımacılık Yönetmeliğinde yer alan yeşil lojistik faaliyetlerini
kapsar. İlaveten tersine lojistik, yeşil tahvil vb. sürdürülebilir taşımaya
ilişkin farklı konular da ek olarak eğitim içeriğinde yer alabilir.
Eğitimlerin kanıtlayıcı
dokümanı olarak, eğitim katılım formu, imza föyü, eğitim materyalleri (sunum
vb.), işletme intranet sistemi üzerinden alınacak katılımcılara ilişkin ekran
görüntüsü vb. kabul edilmektedir.
EK-2 rapor formatının
içerdiği konu başlıklarından işletmenin faaliyet gösterdiği alanları doldurması
beklenmektedir. İşletmenin faaliyet göstermediği alanlara ilişkin başlıklar boş
bırakılabilir ya da ileriye dönük planlanan çalışmalardan bahsedilebilir.
**Yeşil lojistik ödüllerinin değerlendirilmesi
aşamasında EK-2 formatında hazırlanan raporların içerikleri önem arz
etmektedir.
EK-3 tablosu, işletmenin gerçekleştirdiği
taşımalara ilişkin; taşımanın başlangıç ve bitiş tarihinin, konteyner
numarasının/araç plakasının, güzergahlar arası kuş uçumu km bilgisinin, kanıt
belge numaralarının, taşımanın tam güzergahının ve modlar bazında güzergahının kontrol
edilebilmesi için doldurulması zorunlu başvuru dokümanlardan biridir. Tabloda
yer alan tüm sütunlara ilişkin bilgilerin 200 sefer için de doldurulması ve bu
bilgilerin sağlamasının yapıldığı ayrıca gönderilen kanıtlayıcı dokümanların
her seferin sırasına uygun bir şekilde sıralanarak iletilmesi gerekmektedir.
Başvuru belgelerinde
herhangi bir eksiklik olması durumunda bu eksikliklerin giderilmesi için
işletmeye azami inceleme süresini aşmayacak şekilde 30 güne kadar süre verilir.
Bu süre içerisinde bahse konu noksanlıkların tek seferde giderilmemesi
halinde söz konusu eksiklikler tamamlatılamaz ve başvuru değerlendirmeye
alınmaz.
Ayrıca, başvuru müracaatında beyan edilen bilgiler ve verilen
belgelerden herhangi birinin tahrif edilmiş olduğunun veya sahte olarak
verilmek suretiyle haksız belge alındığının ya da yenilendiğinin tespit
edilmesi halinde başvuruda bulunan işletmelerin başvuruları iptal edilir. Bu
işletmeler tekrar Yeşil Lojistik Belgesi başvurusunda bulunamazlar.
Yeşil Lojistik Belgesinin
geçerlilik süresi yoktur. Ancak her sene belge geçerliliğinin sağlanması
amacıyla Yönetmelikte istenen kanıt dokümanların Bakanlığa sunulması gerekmektedir.
Belge geçerliliği başvuru süreci ilk başvuru süreci ile aynı şekilde yürütülür.
İşletmeler her sene Ocak ayı içerisinde ilk başvurudaki tüm aşamaları tekrar
sağlarlar. Bu süreç en çok bir ay öncesinden Bakanlık tarafından resmi yazıyla
da Yeşil Lojistik Belgeli işletmelere bildirilir.
Yeşil Lojistik Belgesi
başvurularına ilişkin incelemeler, Bakanlıkça en geç 90 gün içerisinde
sonuçlandırılır.
Başvuru belgelerinde
herhangi bir eksiklik olması durumunda bu eksikliklerin giderilmesi için
işletmeye azami inceleme süresini aşmayacak şekilde 30
güne kadar süre verilir. Bu süre içerisinde bahse konu noksanlıkların tek
seferde giderilmemesi halinde söz konusu eksiklikler tamamlatılamaz ve başvuru olumsuz
olarak değerlendirilir.
Yönetmelik kapsamında Yeşil Lojistik Belgesi almış
olan işletmeler belgelerinin geçerliliğini devam ettirebilmek için belge veriliş
tarihini takip eden her yılın ilk ayı içerisinde Yönetmeliğin 8 inci
maddesinde belirtilen Yeşil Lojistik Belgesi için aranan şartlara ilişkin tüm
ispat niteliği taşıyan geçerli, güncel bilgi ve belgeleri Bakanlığa tekrar
sunmak zorundadır.
Bakanlık tarafından her
iki senede bir yeşil lojistik ödülleri verilir. Yeşil lojistik ödüllerine aday
olmaya hak kazanmak için Yönetmelik kapsamında yer alan yeşil lojistik
faaliyetlerin en az iki yıl boyunca sürdürülmüş olması esastır.
Yeşil Lojistik Belgesi
alınması zorunlu bir belge değildir. Ancak, Yeşil Lojistik Belgesi alan, çevreyle dost ve sürdürülebilir bir
taşımacılık faaliyeti yürüten işletmelere Bakanlık tarafından Yönetmelikte tanımlanan destekler
sağlanmaktadır.
Belge geçerliliği devam
ettiği sürece ilgili desteklerden her sene faydalanılır.
Yönetmeliğin 16 ncı
maddesinin birinci fıkrası kapsamında
“…beyan edilen bilgiler ve verilen belgelerden
herhangi birinin tahrif edilmiş olduğunun veya sahte olarak verilmek suretiyle
haksız belge alındığının ya da yenilendiğinin tespit edilmesi halinde
…” söz konusu işletmelerin
başvuruları ve yeşil lojistik belgeleri iptal edilir. Bu işletmeciler tekrar
Yeşil Lojistik Belgesi başvurusunda bulunamazlar.
Aynı maddenin ikinci ve
üçüncü fıkraları uyarınca iptal edilen işletmeler ise iptal tarihini takip eden
yılda tekrar başvuru yaparak yeni belge talebinde bulunabilirler.
**Belge iptalinin
tekrarı halinde üç yıl süreyle yeni belge talebinde bulunulamaz.
Yeşil Lojistik Belgeli
veya belgesiz bir tüzel kişiliğin, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk
Ticaret Kanunu’na uygun olarak aktif ve pasifiyle bir başka Yeşil Lojistik
Belgeli tüzel kişiyle birleşmesi halinde; bu birleşmeye göre birleşilen tüzel
kişilik adına yeni belge düzenlenir.
İşletmelerin 13/1/2011
tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’na uygun olarak bölünmesi halinde;
tüzel kişilik adına düzenlenen belge, yeni ortaya çıkan tüzel kişilerden sadece
biri adına düzenlenebilir. Bunun için, bölünme sonucunda ortaya çıkan tüzel
kişilerin, belgenin düzenleneceği tüzel kişi lehine noter onaylı muvafakatname
vermeleri şarttır.
Unvan değişikliğine
uğrayan işletmelerin ise, 90 gün içinde Bakanlığa bildirim yapmaları zorunludur.
Talep
edilen tüm evraklar KEP sistemi üzerinden e-imzalı olarak gönderilmelidir.
Ancak bu durum tüm evrakların ayrı ayrı e-imzalı olarak gönderilmesi anlamını taşımamaktadır.
Başvuru dilekçesinin eki olarak
ilgili evrakların e-imzalı olarak gönderilmesi
yeterlidir.
İlaveten
başvuru dilekçesinin ekindeki dokümanlar dilekçesinde bağlantı adresi belirtilerek
herhangi bir bulut uygulaması veya Bakanlığın belirleyeceği bir elektronik
platform üzerinden de gönderilebilir.
**Bakanlık,
uygun görmesi halinde işletme tarafından kullanılan bulut uygulamasının
değiştirilmesini isteyebilir.
Başvuru dilekçesinin
ekindeki dokümanlar KEP adresi üzerinden gönderilebileceği gibi başvuru
dilekçesinde bağlantı adresi belirtilecek herhangi bir bulut uygulaması
veya Bakanlığın belirleyeceği bir elektronik platform üzerinden de
gönderilebilir. Bakanlık, uygun görmesi halinde işletme tarafından kullanılan
bulut uygulamasının değiştirilmesini isteyebilmektedir.
Tüm evrakların bir bulut
uygulaması yerine tamamının KEP üzerinden gönderilmesi istenmesi/tercih
edilmesi halinde evrakların parçalı bir şekilde gönderilmesi de mümkündür.
**İşletmelerin başvuru yaptıktan sonra Bakanlığın
Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğünü arayarak başvurularını teyit
etmeleri büyük önem arz etmektedir.
Araçların
Euro norm bilgisi Yeşil Lojistik Belgesi almak için gerekli olan bir kriter
değildir. Ancak işletmenin gerçekleştirdiği yeşil lojistik faaliyetlere göre
hazırlanacak EK-2 raporunda bu ve benzeri hususlara işletme tarafından yer
verilebilir. Bu ve benzeri Yönetmelik kapsamında yer almayan ancak işletmeler
tarafından sürdürülebilir taşımacılık faaliyeti yürütüldüğüne dair hususlar yeşil
lojistik ödüllerinin değerlendirmelerinde işletmeleri öne çıkarabilmektedir.
Kombine
yük taşımacılık seferleri için Yönetmelik, ulusal veya uluslararası ayrımı yapmamaktadır. Taşıma operasyonu başlangıç
noktasından bitiş noktasına kadar bütünüyle ele alınmaktadır. Dolayısıyla, taşımanın
Türkiye sınırları içinde yapılan kısmı da yurt dışında yapılan kısmı da değerlendirmeye
dahil olur. Fakat, taşımanın Türkiye çıkışlı veya Türkiye varışlı olması gerekmektedir.
**Ancak demiryolu ile intermodal taşımacılık
seferlerinin Türkiye çıkış ve varışlı olması gerekmektedir.
Denetimler,
sunulan belgeler üzerinden gıyaben yapılabileceği gibi gerekli görülmesi
halinde yerinde de yapılabilir.
Taşımanın kombine yük taşımacılığı olarak
değerlendirilebilmesi için Yönetmelikte tanımlanan “intermodal taşıma” tanımına
uygun olması gerekmektedir. Havayolu taşımacılığı ilgili tanım içerisinde yer
almadığı için kombine taşımacılık faaliyeti kapsamında değerlendirilememektedir.
Havayolu
taşımacılığında havalimanına kabul edilen eşyanın ULD adı verilen taşıma
birimlerine karışık olarak yüklenmesi (uçağın teknik özelliklerine bağlı
olarak) ve tekrar istenilen lokasyondaki limana geldiğinde ise eşyanın ULD den
çıkarılıp sahibine teslim edilmesi söz konusudur dolayısı ile eşya elleçlenmektedir.
Bu nedenle ULD Yönetmelik kapsamında intermodal taşıma birimi olarak
değerlendirilmemektedir.
Kombine Taşımacılık
Yönetmeliği, Kombine Mal Taşımacılığına Dair Ortak Kurallar Oluşturulmasına
ilişkin 7/12/1992 tarihli ve 92/106/AET sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey
Direktifi dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde
hazırlanmış olup Yönetmelik kapsamında uygulanan kuş uçumu mesafe şartları ve
km değerleri ilgili Direktif ile birebir uyumludur.
İşletmenin merkez ofisi, şubeleri
ve/veya depo, antrepo vb. tesis tesislerinde kullandığı iklimlendirme
süreçlerinde 15/10/2024 tarihli ve 32693 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Florlu Sera Gazlarına İlişkin Yönetmelik kapsamında Düşük Küresel Isınma
Potansiyeli (KIP) değerine sahip gazlar içeren iklimlendirme sistemleri
kullandığını gösteren kanıt belgeler talep edilmektedir. Dikkat edilmesi
gereken işletmenin tüm yerleşkelerinde kullanılan iklimlendirme sistemlerinin
her birinin ilgili Yönetmelikte belirtilen sınırların altında olmasıdır.
Başvuruda kullanılan iklimlendirme sistemlerinin kullanıldığı yer, marka,
kullanılan gaz bilgisi, gaz miktarı, ilgili gazın KIP değerini gösteren bir
listenin sunulması beklenmektedir.
İlave olarak talep edilen veriyi
içeriyor ise iklimlendirme sistemi/klima özelliklerini gösterir broşürler
de gönderilebilir.
Yeşil Lojistik Belgesi
başvuruları her yılın Ocak ayı içerisinde yapılmaktadır. Bu takvim haricinde
yapılan başvurular değerlendirmeye alınmaz.
Yeşil Lojistik Belgesi
almak için işletmenin başvuru tarihinden bir önceki yılda gerçekleştirdiği 200
adet kombine yük taşımacılığına ilişkin Ek-3’te yar alan formata uygun sefer
listesini ve bu listede yer alan tüm seferlere ait kullanılan her bir taşıma
modu için çıkış ve varış noktalarını gösteren, alıcı, gönderici ve taşıyanın
görülebildiği, ispat niteliği taşıyan tüm konşimento, transit beyannamesi,
karayolu ve demiryolu taşıma senetleri, ticari fatura vb. bilgi ve belgeleri Bakanlığa
sunması gerekmektedir. Gönderilen kanıt belgelerde istenen bilgiler
sağlanamadığı takdirde ilgili taşıma uygun olarak değerlendirilemez.
** İşletmenin söz konusu
seferleri yapıyor olması tek başına yeterli değildir. Ayrıca bu seferler için
gerekli tüm ispat niteliği taşıyan bilgi ve belgeleri sunması şarttır. Eğer
sağlayamıyor ise başvuru olumlu olarak değerlendirilmez.
Başvurusu olumlu
sonuçlanan işletmeler için Bakanlık U-NET Otomasyon Sistemi üzerinden
elektronik formatta bir Yeşil Lojistik Belgesi düzenlenir. Söz konusu belgeye işletmenin
e-devlet yetkilisi tarafından e-devlet üzerinden istenildiği zaman erişim
sağlanabilir.
Yeşil Lojistik Belgesi
süresiz olarak verilen ücretsiz bir belgedir. İşletmeler Yönetmeliğin 10 uncu maddesi gereğince Yeşil Lojistik
Belgesi almış olan işletmeler belgelerinin geçerliliğini devam ettirebilmek
için belge veriliş tarihini takip eden her yılın ilk ayı (Ocak) içerisinde,
Yeşil Lojistik Belgesi için aranan şartlara ilişkin tüm kanıt niteliği taşıyan
geçerli, güncel belgeleri Bakanlığa tekrar sunmak zorundadır.
Ulaştırma Hizmetleri
Düzenleme Genel Müdürlüğü (//)
internet sayfasındaki “Duyurular” bölümünden gelişmeleri takip edilebilir.,
“Birimler” bölümü içerisindeki “Lojistik ve Kombine Taşımacılık Daire
Başkanlığı” sekmesinden ilgili mevzuata ulaşabilirsiniz.
Ayrıca “www.mevzuat.gov.tr”
adresi üzerinden Kombine Taşımacılık Yönetmeliğinin yayımlanan son versiyonuna
ulaşmak mümkündür.
Yeşil Lojistik Belgesi
başvurusu için herhangi bir danışmanlık hizmeti alma zorunluluğu yoktur.
Başvuru sürecinin yürütülmesi için danışman tutulması tamamen başvuruyu yapacak
işletmenin tasarrufundadır. Ancak, başvuru sürecinde iletişim kaynaklı
sıkıntılar/aksaklıklar yaşanmaması adına tüm sürecin danışman firma ile beraber
işletmeler tarafından da takip edilmesi önem arz etmektedir.
**Başvurunun en önemli ve uğraştırıcı sürecini
oluşturan 200 adet sefere ilişkin dokümanları temin etmenin işletmelerin sorumluluğu
olduğu unutulmamalıdır.
Yeşil Lojistik Belgesi
almak için TİOYB’ ye sahip olunması zorunludur. TİOYB’ si iptal olan işletmelerin
Yeşil Lojistik Belgesi de iptal olur.
Yeteli değildir. Söz konusu
taşıma sürecinde yükün elleçlendiği ve teslimatın gerçekleştiği adreslere kuş
uçumu 150 km’yi aşmayan yarıçap içerisinde yer alan limanların kullanılması
gerekmektedir. Taşımanın ilk ve son aşamalarının karayoluyla gerçekleşmesi
durumu da dahil olmak üzere karayolu-denizyolu kombinasyonunda yurtiçi ya da
yurtdışı ayrımı yapılmaksızın 150 km kuş uçumu mesafe şartı bulunmaktadır.
200 adet kombine yük
taşımacılığı veya 200 adet demiryolu ile intermodal taşımacılık seferleri
başvuru yılının bir önceki yılına ait olmak zorundadır. Başvuru yılına ait
taşımalar Yönetmelik gereğince değerlendirmeye alınmaz.
“ISO 14046 Su Ayak İzi
Doğrulama Beyanı” ve “ISO 14064 Karbon Ayak İzi Doğrulama Beyanı” başvuru
tarihinden itibaren en çok iki yıl öncesine ait olmalıdır.
“Sıfır Atık Yönetim
Sistemi belgesi başvuru yapıldığı tarihte geçerliliğini devam ettiriyor
olmalıdır.
“ISO 50001 Enerji Yönetim
Sistemi “ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi belgesi ise başvuru tarihinden
itibaren en az bir yıl geçerli olmak zorundadır.
Bu kapsamda geçerliliği
başvuru yılı içinde son bulan belgeler değerlendirmeye alınmaz.
Yönetmeliğe GEÇİCİ MADDE
1 olarak eklenen maddenin ikinci fıkrası
“(2) Bu maddenin yayımı
tarihinde geçerli Yeşil Lojistik Belgesi sahibi olan işletmelerin Bakanlığa
sunmuş oldukları ISO 14046 Su Ayak İzi Yönetim Sistemi, ISO 50001 Enerji
Yönetim Sistemi, ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi, ISO 14064 Sera Gazı Yönetim
Sistemi belgeleri geçerlilik süreleri boyunca uygun kabul edilir. Geçerlilik
süresi dolan ISO belgesi sahibi işletmelerin 7 nci maddenin birinci fıkrasının
(f), (g), (ğ) ve (h) bentleri kapsamında yeni belgelerini edinmeleri ve
düzenlenen güncel belgeleri Bakanlığa göndermeleri gerekir.”
Hükmüne amirdir.
Bu kapsamda 2025 yılı belge
geçerliliği başvurularında sunulan ve geçerliliği devam eden ISO belgeleri
güncelleneceği tarihe kadar mevcut hali ile kabul edilmektedir. Ancak
geçerlilik süresi dolan belgelerin Yönetmeliğin 7 nci maddesine uygun bir
şekilde güncellenmesi ve Bakanlığımıza (Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel
Müdürlüğüne) gönderilmesi zorunludur.