UBAK İZİN BELGELERİNE İLİŞKİN
SIKÇA SORULAN SORULAR (SSS)
1. UBAK izin belgesi nedir? Kotalar nasıl belirlenir?
UBAK izin belgeleri, uluslararası bir kuruluş olan Uluslararası Taşımacılık Forumu (ITF) bünyesinde kullanılmakta olup 43 ülkede geçerlidir. Ülke kotaları, ülkenin gayri safi milli hasılası (GSYH), karayolu filosu, taşıma sayısı, yüz ölçümü gibi kriterler esas alınarak yıllar içerisinde belirlenmiştir. Ülkemiz en yüksek kotaya sahip ülke konumunadır. Belgeler, ITF Sekretaryasınca basım işlemleri yapılarak ülkelere iletilmektedir. (2026 yılı itibariyle fiziksel belgeler olmayacak, UBAK belgeleri dijital sistem üzerinden düzenlenecek ve kullılacaktır.)
2. UBAK İzin
Belgesi Almak İçin Ne Yapmam Gerekli?
* L2
ve/veya M2 türü yetki belgesine sahip olmalısınız.
* Cari
yıl için dağıtılacak İzin Belgelerini taşıt normu bakımından kullanmaya haiz 2
adet özmal yeşil taşıta sahip olmalısınız. (UBAK
izin belgeleri Euro 6 kategoriden dağıtıldığı için özmal Euro 6 taşıt sayınızın
en az 2 adet olması gerekmektedir.)
* Faaliyet yılının ilk üç ayı ve/veya müracaat yılının ilk dokuz ayı içerisinde uluslararası taşımacılık faaliyetinde bulunmuş olmalısınız.
* Dağıtım
yılı için e-Devlet kapısından müracaatta bulunmuş olmalısınız.
Not:
UBAK İzin Belgeleri, UBAK İzin Belgesi Dağıtım Esasları Yönergesine göre yapılan
değerlendirme sonucunda belge almaya hak kazanan firmalara belge tahsis edilmekte
olup, belge başvurusunun yapılmış olması belge tahsis edileceği anlamını
taşımamaktadır.
3. UBAK İzin
Belgesi Dağıtımı Başvurusu Nasıl ve Ne Zaman Yapılır?
* E-Devlet
kapısı üzerinden “UBAK İzin Belgesi Dağıtımı Başvurusu” hizmetini
kullanarak her yıl 1 Ekim-31 Ekim tarihleri arasında başvuru yapmalısınız. (Bu dönem dışında yapılan başvurular
kabul edilmez.)
* Firma
iletişim bilgilerinizi güncellemeniz (e-Devlet kapısından “Firma İletişim
Bilgisi Güncelleme” hizmetinden), sürece ilişkin gönderilen bilgilendirme
SMS’lerinin/Bakanlığımız duyurularının takip edilmesi için önem arz etmektedir.
* Tüm
özmal taşıtlarınızın araç norm girişlerini e-Devlet üzerinden “Taşıt Euro Norm
Bildirimi” hizmetini kullanarak en geç 31 Ekim tarihine kadar yapmanız
gerekmektedir. (Araç norm girişlerinin
yapılması İzin Belgesi başvuru talebi yerine geçmez. 31 Ekim itibariyle yetki
belgesinde kayıtlı olan bir taşıt norm bildirimi yapılmamış olması durumunda
değerlendirmeye alınmaz.)
* Başvuru
yapmanız durumunda, Kasım ayının ilk haftasında uhdgm.uab.gov.tr
adresinde yayımlanan Ön Değerlendirme listesini kontrol etmeniz ve herhangi bir
farklılık tespit etmeniz durumunda 5 iş günü içinde Bakanlığa müracaat etmeniz
gerekmektedir.
4. UBAK İzin
Belgesi Tahsisi Nasıl Yapılır?
* UBAK
İzin Belgesi Dağıtım Esasları Genelgesi ile belirlenen kriterler esas alınarak,
otomasyon sisteminde yapılan değerlendirme sonucunda 10 puan üzerinde kalan
firmalara aldıkları puana göre belge tahsisi yapılmaktadır.
* Firma
adına belge tahsis edilmesi durumunda, belgelerin ücretleri duyuruda yer alan
süre içerisinde ödenmelidir.
* Ücreti
süresi içerisinde yatırılmayan belgeler, gerekli kriterler çerçevesinde, en son
kalınan firmadan başlamak üzere sıradan firmalara tahsis edilmektedir.
Tahsislere
ilişkin Bakanlığımız duyurularının takip edilmesi önemlidir.
5. Takas
İşlemleri Nasıl Yapılır?
* UBAK
izin belgesini takas etmek istemeniz durumunda, değerlendirme listesinin yayımlandığı tarihten bir sonraki gün başlamak
üzere 5 iş günü içerisinde başvuruda bulunmanız gerekmektedir.
* Takas işlemleri, Yönerge ile belirlendiği üzere
sadece belirli belgelerde (İtalya, Avusturya, Rusya, Yunanistan) geçerlidir.
6. UBAK İzin Belgeleri Nasıl Teslim Alınır?
* UBAK
izin belgeleri fiziksel olarak Bakanlığımızda teslim edilmektedir.
* Bakanlığımızca
yapılan bilgilendirmeye müteakip, firmanız adına tahsis edilen belgeleri almak
için Bakanlığa gelecek kişiyi, kişinin şirket yetkilisi olmaması durumunda
e-Devlet kapısından “Geçiş Belgesi Teslim Muvafakat İşlemlerini” kullanarak
yetkilendirmeniz gerekmektedir.
7. UBAK İzin
Belgeleri Hangi Ülkelerde Geçerlidir?
UBAK izin belgeleriyle sadece üye ülkeler arasında taşıma yapılabilirsiniz. (Hem yükleme hem boşaltma noktası üye ülke olmalıdır.)
Ubak Kota Sistemine üye Ülkeler | ||
Almanya |
Hırvatistan |
Macaristan |
Arnavutluk |
Hollanda |
Malta |
Avusturya |
İngiltere |
Moldova |
Azerbeycan |
İrlanda |
Norveç |
Belarus |
İspanya |
Polonya |
Belçika |
İsveç |
Portekiz |
Bosna-Hersek |
İsviçre |
Romanya |
Bulgaristan |
İtalya |
Rusya |
Çekya |
Karadağ |
Sırbistan |
Danimarka |
Kuzey Makedonya
|
Slovakya |
Estonya |
Letonya |
Slovenya |
Finlandiya |
Lihteştayn |
Ukrayna |
Fransa |
Litvanya |
Yunanistan |
Gürcistan |
Lüksemburg |
|
* Yükleme ya da boşaltma ülkesi UBAK üyesi değilse belgeyi kullanamazsınız.
* Belge üzerinde geçersiz ülke kaşesi olması halinde,
izin belgesi o ülkede kullanılamaz (Örneğin Rusya’da kullanılamayacak izin
belgelerinde bunun ifade edildiği ülke kaşesi bulunmaktadır)
* Yükleme ve boşaltma noktalarının üye ülke olması
halinde, üye olmayan ya da belgenin geçersiz olduğu bir ülkeden transit geçiş
yapılabilirsiniz (Örneğin; Macaristan
da geçersiz bir UBAK izin belgesiyle Almanya’ya taşıma yapılırken, Macaristan
üzerinden geçiş belgesi sunularak transit geçiş yapılması mümkündür.). Geçiş
belgesi ibrazı gerekli ise yurt dışına çıkılmadan söz konusu belgeler dağıtım
ofisinden almanız gerekmektedir.
8. UBAK İzin
Belgesini Kullanırken Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar Nelerdir?
* UBAK izin belgesini bir kerede yalnızca bir taşıtta
kullanabilirsiniz.
* UBAK izin belgesini yükleme ve boşaltma noktaları
arasında taşıtta bulundurmanız zorunludur.
* UBAK izin belgesini, Karayolu karnesini, aracın
teknik uygunluk belgesini ve yola elverişlilik belgesini mutlaka araçta
bulundurulmalısınız. (Yurt dışında
yapılan kontrollerde söz konusu belgelerde eksiklik ya da yanlış kullanım
tespit edilmesi durumunda ciddi cezai yaptırımlar uygulanmaktadır.)
* Euro VI belgeleri sadece Euro VI taşıtlarda kullanabilirsiniz.
* Belge üzerinde Avusturya (A), Yunanistan (GR), Macaristan (H), İtalya (I) veya Rusya (RUS) kaşesi olması durumunda belge o ülkede geçersizdir. Bu ülkelerden/ülkelere yükleme ve boşaltma yapmanız mümkün bulunmamaktadır.
* Bir
belge ile Türkiye’den çıkış yapıldıktan sonra, diğer üye ülkeler arasında 3
adet dolu taşıma yapabilirsiniz (boş
taşımalar değerlendirmeye alınmaz). 3 dolu taşımadan sonra boş ya da
dolu olarak belgeyle Türkiye’ye geri dönmeniz gerekmektedir. (Örnek olarak Türkiye’den Almanya’ya dolu
bir taşıma yapıldı. Bu taşımadan sonra belge Türkiye’ye getirilmeden 3 adet
dolu taşıma (Almanya-Belçika, Belçika-Hollanda, Hollanda-Romanya) yapılabilir.
Ardından belgenin dolu ya da boş olarak (Romanya-Türkiye) Türkiye’ye dönmesi
gerekmektedir.)
* Farklı
firmalara ait taşıt kombinasyonu kullanmanız durumunda, çekici firmasına ait
UBAK izin belgesi kullanmanız gerekmektedir.
9. UBAK İzin
Belgesi ile Hangi Taşımalar Gerçekleştirilebilir?
* UBAK
izin belgesiyle, belgenin geçerli olduğu ülkelerde ikili, transit veya 3. Ülke
taşıması yapılabilir.
* UBAK
İzin Belgesi ile başka bir ülkede kabotaj taşıması yapmanız mümkün
bulunmamaktadır.
10. UBAK İzin
Belgeleri Yıl Sonunda İade Edilir mi?
Süresi
bitmiş ve kullanılmış izin belgelerinin Bakanlığa iade etme zorunluluğunuz
bulunmamaktadır. Ancak, izin belgeleri ile karayolu karnelerini takvim yılını
takip eden iki yıl süresince muhafaza etmeniz ve istenildiği taktirde Bakanlığa
göndermeniz zorunludur.
11. UBAK Karayolu
Karnesi Nedir ve Nasıl Doldurulur?
* Yükleme
noktası ile boşaltma noktası arasındaki her bir dolu seferinizi ve ayrıca bir
sınır geçişinin yapıldığı her bir boş seferinizi kronolojik sırada karayolu
karnesine yazmanız zorunludur.
* Transit
geçtiğiniz ülkeleri de karayolu karnesine yazmanız mümkündür ancak UBAK
kullanım kılavuzuna göre bu mecburi değildir. (Genellikle transit geçilen ülkeler belge kontrolleri sırasında
belge üzerine kaşe/mühür vurdukları için transit geçilirken de karayolu
karnesine kayıt yapılmasını talep etmektedirler.)
* Karayolu
karnenizi her bir yükleme ve boşaltma noktası arasında dolu veya boş olarak
yaptığınız her sefer için, sefer başlangıcından önce doldurmanız zorunludur.
* Bir
sefer esnasında eşyaların farklı yerlerde toplamanız ya da indirmeniz halinde,
söz konusu aşamaları karayolu karnesinin 1.,2.,3.,5. ve 6. sütunlarında,
aralarına "+" işareti koyarak belirtmeniz gerekmektedir. (Örnek olarak, sütun 2 a) yükleme yeri:
Ventspils+ Riga+ Bauska; sütun 5 Brüt ağırlık: 12+5+5.)
12. UBAK İcmal
Bildirimi Nedir ve Nasıl Yapılır?
* UBAK
izin belgesiyle yaptığınız seferleri, seferin yapıldığı ayı takip eden ayın
sonuna kadar Bakanlığa bildirmeniz gerekmektedir.
* UBAK
izin belgesi kullanımlarına ilişkin icmal bildirimleri, e-Devlet kapısından
“UBAK İcmal Bildirimi” hizmeti kullanılarak yapılmaktadır.
* Herhangi
bir sefer yapılmamış olsa bile “seferim yoktur” seçeneğini seçerek bildirim
yapmanız gerekmektedir.
* Bildirim
yapmamanız durumunda belge başına 1 ceza puanı uygulanmaktadır.
* İcmal
bildirimi yapılırken, transit geçilen her ülkeyi ayrıca yazmamanız, sadece
başlangıç ve bitiş ülkesini girerek, bir taşıma için sadece bir kayıt
oluşturulmalısınız. (Örneğin
Türkiye'den Almanya'ya yapılan bir taşıma bir kayıt, Almanya'dan Belçika'ya
yapılan taşıma bir kayıt, Belçika'dan Türkiye'ye yapılan taşıma bir kayıt
olacak şekilde.)
* E-Devlet
üzerinden girişi yapılamayan Karayolu Karnesi sayfalarının yeşil nüshalarının
süresi içerisinde Bakanlığa gönderilmesi zorunludur.
* İcmal bildirimi yapılırken, sadece ihracat taşımaları için güzergah bilgisi girmeniz zorunludur. Eğer gitmiş olduğunuz güzergah listede yoksa, en yakın güzergah bilgisini seçmelisiniz.
* 3.
ülke taşımalarına ilişkin icmal bildirimi yaparken;
* Boş
bir taşıma yapmışsanız fatura no ve Transit-İhracat Refakat Belgesi/TIR Karnesi
alanlarına “YOK” yazarak işlemi tamamlayabilirsiniz.
Dolu
bir taşıma yapmışsanız,
* Taşıma
iki AB üyesi ülke arasında yapılmış ise fatura no alanına fatura numarasını girerek,
Transit-İhracat Refakat Belgesi/TIR Karnesi alanlarına “YOK” yazarak
işlemi tamamlayabilirsiniz.
* Taşıma
iki AB üyesi ülkeler dışında bir ülkeye yapılmış ise fatura no alanına fatura
numarası girerek, Transit-İhracat Refakat Belgesi ya da TIR Karnesinden hangisi
kullanmışsanız ilgili alana o belgenin numarasını girerek işlemi tamamlayabilirsiniz.
* Fatura
no alanına tarafınızca kesilen taşıma faturası numarasını girmelisiniz.
13. UBAK İzin Belgesi 6 Sefer Kullanım Zorunluluğu Nedir?
UBAK
İzin Belgelerinin verimli kullanılması amacıyla,
Belgesini
haziran ayı sonuna kadar 6 seferden az kullananlara 10 (on) ceza puanı,
Belgesini
haziran ayı sonuna kadar hiç kullanmayanlara ise 15 (on beş) ceza puanı,
uygulanmaktadır.
Söz
konusu sefer sayılarının belirlenmesinde, e-Devlet üzerinden “İcmal Bildirimi”
hizmeti kullanılarak Bakanlığımız U-Net Otomasyon Sistemine aktarmış olduğunuz
boş ya da dolu ihracat, ithalat ve üçüncü ülke seferlerinin her biri ayrı ayrı
sefer olarak dikkate alınmaktadır.
İlk dağıtımda veya sonrasında tahsis edilen UBAK izin belgelerinin kullanılmayacak olması durumunda, belgelerin 31 Mart tarihi mesai bitimine kadar iade edilmesi halinde bu belgeler için ceza puanı uygulanmamaktadır.
14. UBAK İzin Belgesi Yanında Geçiş Belgesi Alınırsa Ne Olur?
UBAK
izin belgesi ile taşıma yaptığınız ülke ve güzergâh ülkeleri için ayrıca geçiş
belgesi almanız durumunda;
Avusturya,
İtalya, Rusya ve Yunanistan’a ait geçiş belgeleri için 1 (bir) ceza puanı,
Bu ülkeler dışındaki ülkelerin geçiş belgeleri için 0,2 (sıfır virgül iki) ceza puanı, uygulanmaktadır.
Bu
ceza puanları;
Bulgaristan
transit ve Almanya geçiş belgelerine (tümü),
Yılın ilk iki ayında alınan çok girişli geçiş belgelerine,
Sırbistan çok girişli geçiş belgeleri ile yılın ilk
iki ayında alınan diğer çok girişli geçiş belgelerine,
UBAK
izin belgesinin geçersiz olduğu ülkelere ait geçiş belgelerine,
İzin
Belgesi ile yapılan ihracat taşımalarında alınan ancak UBAK üyesi olmayan
ülkelere dönüş yükü taşımalarında kullanılan geçiş belgelerine, firmanın
Bakanlığımıza başvurması, gerekli kanıtlayıcı belgeleri Bakanlığımıza ibraz
etmesi veya otomasyon sisteminden ilgili verinin kontrol edilebilir olması
halinde,
uygulanmamaktadır.
15. Macaristan
geçersiz UBAK izin belgesiyle taşıma yaparken, geçiş belgesiyle Macaristan
üzerinden transit geçildiği durumda, Macaristan üzerinden yapılan geçiş
karayolu karnesine işlenmeli midir?
Kullanılan
UBAK izin belgesi transit geçilen ülkede geçersizse karayolu karnesine herhangi
bir kayıt yazılmamalıdır. (İcmal
girişi yapılırken söz konusu ülkenin güzergahta yer almasının herhangi bir
sakıncası yoktur.)
16. İcmal
girişleri yapılırken ağırlık verisi nasıl girilmelidir?
Aracın
yük dahil toplam ağırlığı, ondalık ayracı olarak nokta kullanılarak ton
cinsinden girilmelidir. (20.5 gibi)
17. Üçüncü ülke
taşımalarına ilişkin evraklar Bakanlığa gönderilmeye devam edecek midir?
2022
yılında UBAK izin belgesi Dağıtım Esasları Yönergesinde yapılan değişiklik
çerçevesinde, 2023 yılı ve sonraki yıllarda yapılacak UBAK izin belgesi
dağıtımı müracaatlarında 3. ülke taşımalarına ilişkin evraklar Bakanlığa gönderilmeyecektir.
Üçüncü ülke taşımalarına ilişkin veriler firmalarca yapılan icmal
bildirimlerinden alınacaktır. Bununla birlikte, Bakanlıkça rastgele usulle
kontroller yapılacak ve firmalardan taşımaya ilişkin ispat edici belgeler
istenecektir. Bu nedenle, üçüncü ülke taşımalarına ilişkin evrakların firmada
muhafaza edilmesi önemlidir.
18. UBAK
defteri ile çıkan bir araç yurt dışında yarı römork (dorse) değişikliği
yapabilir mi?
UBAK
izin belgesi kullanımında çekici ve yarı römorkun zorunlu haller (kaza, arıza
vb.) durumlar dışında değiştirilmesine izin verilmemekte olup, zorunlu bir
durum yaşandığı ve değişiklik yapıldığı durumda mutlak suretle konuya ilişkin
evrakların (kaza raporu, arıza raporu vb.) kontrol otoritelerine ibraz edilmek
üzere taşıtta bulundurulması gerekmektedir.
19. Geçiş
belgesiyle Almanya'ya giden bir taşıtın dönüşünde Polonya'dan üçüncü ülke
yüklemek istemesi durumunda, UBAK izin belgesinin taşıta ulaştırılarak
taşımanın bu belgeyle başlatılması mümkün müdür?
UBAK
izin belgesinin, UBAK kullanım kılavuzunun 3.16. maddesine (kayıt ülkesi dışında 3 dolu taşıma yapılabilmesi) ve 4.1.
maddesine (belgenin yükleme ve
boşaltma noktaları arasında taşıtta bulundurulması) uygun olarak
kullanılması durumunda, bu taşımanın yapılmasında herhangi bir sakınca
bulunmamaktadır.
Not: Avusturya, İtalya ve Yunanistan kendi
ülkesinden UBAK izin belgesiyle boş çıkış yaparak başka bir ülkeye giden ve
buradan yük alarak kendi ülkesine gelen taşıtlara izin vermemektedir.
Örnek olarak Türkiye’den UBAK izin belgesiyle
boş olarak Bulgaristan’a giden ve ilk yüklü taşımasını buradan başlatarak
İtalya’ya yük götürmek isteyen taşıtın geçişine izin verilmez. Aynı zamanda
cezai işlem uygulanır.
Diğer yandan Türkiye’den UBAK izin belgesiyle
dolu olarak Bulgaristan’a giderek (ilk yüklü taşıma) yükünü boşaltan ve daha
sonra boş olarak İtalya’ya giderek buradan yük yükleyen taşıtın geçişine izin
verilir.
20. Herhangi
bir ülke UBAK izin belgesine el koyabilir mi?
UBAK
belgelerinin kullanımına yönelik olarak bir ihlal yapılması durumunda kontrol otoritelerince
UBAK izin belgelerine el konulabilir ve belge ilgili ülkenin yetkili kurumuna
iade edilir.
21. İç gümrükte
UBAK izin belgesiyle işlem yapılması ancak sınır gümrüğünden farklı bir UBAK
izin belgesi ya da geçiş belgesiyle çıkış yapılmasında herhangi bir sakınca var
mıdır?
Türk
plakalı taşıtların iç gümrüklerde yapılan yurt dışına çıkış işlemlerinde UBAK
izin belgesi ya da geçiş belgesi ibraz etme zorunlulukları bulunmamakta olup,
sınır kapılarından çıkış yapılırken geçiş belgesi ya da UBAK izin belgesiyle
çıkış yapılmasında herhangi bir sakınca bulunmamaktadır. Ancak, UBAK icmal
bildirimi yapılırken, sadece UBAK izin belgesiyle yapılan taşımaların (taşıt
plakalarına dikkat edilerek.) bildirilmesi gerekmekte olup, geçiş belgesi
alarak çıkış yapan bir taşıta ilişkin bildirim yapılması durumunda cezai
müeyyide uygulanmaktadır.
22. UBAK izin
belgesi ile ithalatta Kapıkule sınır kapısından girdikten sonra UBAK izin
belgesi yeniden ne zaman kullanılabilir?
UBAK
izin belgesinin, UBAK kullanım kılavuzunun 4.1. maddesine (belgenin yükleme ve boşaltma noktaları arasında taşıtta
bulundurulması) uygun olarak kullanılması gerekmekte olup, bu kurala ve
AETR konvansiyonunda yer alan kurallarına riayet edilmesi durumunda yabancı
ülkelerce herhangi bir kısıtlama uygulanmamaktadır.
23. Ankara'dan
yükleme yapan bir taşıtın gümrük işlemlerini örneğin Erenköy'de yaparak
Kapıkule'den çıkış yapacağı senaryoda, UBAK karayolu karnesine başlangıç yeri
olarak neresi yazılmalıdır?
UBAK
kullanım kılavuzunun 4.1. maddesi kapsamında yükleme yerinin yazılması
gerekmektedir.
24. UBAK
karayolu karnesi sayfasının ortasında sefer tamamlandığında, yeni seferi
yazmaya aynı sayfa üzerinden devam edilebiliyor mu yoksa yeni sayfadan mı başlamak
gerekiyor?
UBAK
karayolu karnesi doldurulurken herhangi bir satır atlanmamalı ve yeni bir
sefere başlanılsa dahi kalınan yerden devam edilmelidir.
25. Bir ülkeden
yüklenen ve farklı ülkelere boşaltılan parsiyel yüklerin icmal bildirimleri ne
şekilde yapılmalıdır?
Parsiyel
taşımaların icmal bildirimi yapılırken, boşaltma ülkesi olarak yük boşaltılan son
ülke seçilir ve sadece tek bir kayıt yapılır.
26. 2024 yılı
UBAK izin belgesiyle başlanılan bir taşımanın yıl sonuna denk gelmesi ve
taşımanın 2025 yılı UBAK izin belgesiyle devam etmesi durumunda icmal girişi
nasıl yapılmalıdır?
Bu
şekilde yapılan taşımaların icmal bildirimi yapılırken, ağırlıklı olarak hangi
yılın belgesi kullanıldı ise giriş o belge üzerinden yapılmalıdır.
27. Macaristan
geçersiz UBAK izin belgesiyle taşıma yapılırken, Macaristan’dan transit geçiş
yapmak için geçiş belgesi alınması durumunda ceza puanı uygulanır mı?
UBAK
izin belgesinin geçersiz olduğu ülkelere ait geçiş belgelerine ceza puanı
uygulanmamaktadır.
28. Herhangi
bir sefer yapılmamış UBAK izin belgesine ilişkin herhangi bir bildirim yapma
zorunluluğu var mıdır?
Herhangi
bir sefer yapılmamış olsa bile “seferim yoktur” seçeneğini seçerek bildirim
yapmanız gerekmektedir.
29. UBAK izin
belgesiyle yurt dışında boşaltma yapan bir taşıtın UBAK izin belgesini başka
bir taşıta vermesi durumunda, belgesini veren taşıtın Türkiye’ye gelmesi için
geçiş belgesine gerek var mıdır?
Geçiş
yapılan ülkenin/ülkelerin geçiş belgesine tabi olması durumunda belgesiz olarak
dönüş yapılması mümkün bulunmamaktadır.
30. Taşımanın
birden fazla sayfaya kayıt edilmiş olması durumunda, UBAK icmal bildirimi
yapılırken sisteme hangi sayfa numarası girilmelidir?
Söz
konusu durumda, taşımaya ilişkin kayıt hangi sayfada bitmişse bildirim
yapılırken o sayfa numarası sisteme girilmelidir.
31. Boş
taşımaların karayolu karnesine işlenmesi zorunlu mudur?
UBAK
izin belgesiyle yapılan dolu ya da boş tüm taşımaların karayolu karnesine
işlenmesi zorunludur.
32. Fransa’da
yükünü boşaltan bir taşıtın Almanya’dan yük alması durumunda, Fransa’dan
Almanya’ya yapılan boş seferin icmal bildirimi yapılmalı mıdır?
Boş
ya da dolu fark etmeksizin tüm taşımaların icmal bildiriminin yapılması
gerekmektedir. Transit geçilen ülkeler için ayrı kayıt yapılmamalıdır. (Örneğin Türkiye’den Almanya’ya yapılan
bir taşıma Türkiye-Bulgaristan, Bulgaristan-Romanya,..,Çekya-Almanya şeklinde
ayrı ayrı değil tek bir seferde Türkiye-Almanya olarak kaydedilmelidir.)
33. Aynı ülke
içerisinde yapılan boş seferlerin icmal bildiriminin yapılması gerekli midir?
Taşıtın
aynı ülke içerisinde boş olarak ilerlemesi bir sefer olmadığı için karayolu
karnesine herhangi bir kayıt yapılması ve icmal bildirimi yapılması gibi bir
gereklilik bulunmamaktadır.
34. Tek bir
kişiye ait iki ayrı L2 yetki belgesi sahibi firmaların birbirlerine ait UBAK
izin belgesini kullanması mümkün müdür?
UBAK
izin belgeleri sadece tahsis edildikleri firmanın yetki belgesinde kayıtlı
çekiciler tarafından kullanılabilir.
35. Rusya
geçerli UBAK izin belgesi, Rusya'dan Azerbaycan’a ya da Gürcistan’a yapılan
seferlerde 3.ülke belgesi olarak kullanılabilir mi?
UBAK
izin belgeleriyle, UBAK kota sistemine üye ülkeler arasında taşıma yapılması
mümkün bulunmakta olup, sadece belgenin geçersiz olduğu ülkelerden yükleme/boşaltma
yapılması mümkün bulunmamaktadır.
36. UBAK izin belgeleri ne zaman dijital ortama aktarılacak?
Halihazırda
fiziksel olarak düzenlenen
UBAK izin belgeleri
için 2019 yılında
alınan karar doğrultusunda
başlatılan dijitalleştirme çalışmaları, dünyayı etkileyen pandemi, Rusya-Ukrayna
krizi ve çeşitli teknik nedenlerle ertelenmiş olup, 2023 yılı sonunda ITF
Sekretaryasınca çalışmalara yeniden başlanmıştır. 2024 yılı itibariyle dijital
altyapı (UBAK Dijital Sistemi/EDS) kurulmuştur. 1 Ocak 2026 yılından itibaren
de sistem zorunlu hale gelecektir.
37. UBAK izin belgelerinin dijitalleşmesi kapsamında firmalara ne
gibi yükümlülükler gelmiştir?
2025
yılında EDS’ye hangi firmaya hangi belgenin verildiğine ilişkin tanımlamaların
yapılması zorunlu hale gelmiştir. Gerekli tanımlamalar Bakanlığımızca yapılmaktadır.
Firmaların ise e-posta adresi bilgisini güncel tutmaları gerekmektedir. (E-posta adresi bulunan firmalar için tanımlamalar yapılmıştır.) Güncel bilgisi olmayan veya e-posta adresinde değişiklik olan firmaların e-Devlet kapısı üzerinden “Firma İletişim Bilgisi Güncelleme” hizmetini kullanarak verileri güncellemeleri gerekmektedir. Kayıt işlemleri tamamlanan firmalara https://eds.itf-oecd.org/ sitesi üzerinden otomatik olarak e-posta gönderilmiştir. Verilerini güncelleyen firmalara da aynı şekilde otomatik olarak e-posta gönderilecektir. Firmaların e-posta adreslerine gelen link ile giriş yaparak şifrelerini güncellemelere gerekmektedir.
Firmalar,
2025 yılında da UBAK izin belgelerini fiziksel belge olarak kullanılmaya devam
edecek olup, EDS sistemi üzerinden sadece firmalarına ait belgeleri
görüntüleyebilecektir. 2026 yılından itibaren de, UBA izin belgeleri elektronik
olarak kullanılacak, firmalar her sefer için veri girişini EDS’ye yapacaktır.
Bu konuda firmalarımıza ayrıca bilgilendirme yapılacak ve eğitimler
düzenlenecektir.