Logo

Sıkça Sorulan Sorular (SSS)

Ubak İzin Belgelerine İlişkin Sıkça Sorulan Sorular (SSS)
1. UBAK izin belgesi nedir? Kotalar nasıl belirlenir?
UBAK izin belgeleri, uluslararası bir kuruluş olan Uluslararası Taşımacılık Forumu (ITF) bünyesinde kullanılmakta olup 43 ülkede geçerlidir. Ülke kotaları, ülkenin gayri safi milli hasılası (GSYH), karayolu filosu, taşıma sayısı, yüz ölçümü gibi kriterler esas alınarak yıllar içerisinde belirlenmiştir. Ülkemiz en yüksek kotaya sahip ülke konumunadır.  Belgeler, ITF Sekretaryasınca basım işlemleri yapılarak ülkelere iletilmektedir. (2026 yılı itibariyle fiziksel belgeler olmayacak, UBAK belgeleri dijital sistem üzerinden düzenlenecek ve kullılacaktır.)
2. UBAK İzin Belgesi Almak İçin Ne Yapmam Gerekli?

* L2 ve/veya M2 türü yetki belgesine sahip olmalısınız.


* Cari yıl için dağıtılacak İzin Belgelerini taşıt normu bakımından kullanmaya haiz 2 adet özmal yeşil taşıta sahip olmalısınız. (UBAK izin belgeleri Euro 6 kategoriden dağıtıldığı için özmal Euro 6 taşıt sayınızın en az 2 adet olması gerekmektedir.)


* Faaliyet yılının ilk üç ayı ve/veya müracaat yılının ilk dokuz ayı içerisinde uluslararası taşımacılık faaliyetinde bulunmuş olmalısınız.


* Dağıtım yılı için e-Devlet kapısından müracaatta bulunmuş olmalısınız.


Not: UBAK İzin Belgeleri, UBAK İzin Belgesi Dağıtım Esasları Yönergesine göre yapılan değerlendirme sonucunda belge almaya hak kazanan firmalara belge tahsis edilmekte olup, belge başvurusunun yapılmış olması belge tahsis edileceği anlamını taşımamaktadır.

3. UBAK İzin Belgesi Dağıtımı Başvurusu Nasıl ve Ne Zaman Yapılır?

* E-Devlet kapısı üzerinden “UBAK İzin Belgesi Dağıtımı Başvurusu” hizmetini kullanarak her yıl 1 Ekim-31 Ekim tarihleri arasında başvuru yapmalısınız. (Bu dönem dışında yapılan başvurular kabul edilmez.)


* Firma iletişim bilgilerinizi güncellemeniz (e-Devlet kapısından “Firma İletişim Bilgisi Güncelleme” hizmetinden), sürece ilişkin gönderilen bilgilendirme SMS’lerinin/Bakanlığımız duyurularının takip edilmesi için önem arz etmektedir.


* Tüm özmal taşıtlarınızın araç norm girişlerini e-Devlet üzerinden “Taşıt Euro Norm Bildirimi” hizmetini kullanarak en geç 31 Ekim tarihine kadar yapmanız gerekmektedir. (Araç norm girişlerinin yapılması İzin Belgesi başvuru talebi yerine geçmez. 31 Ekim itibariyle yetki belgesinde kayıtlı olan bir taşıt norm bildirimi yapılmamış olması durumunda değerlendirmeye alınmaz.)


* Başvuru yapmanız durumunda, Kasım ayının ilk haftasında uhdgm.uab.gov.tr adresinde yayımlanan Ön Değerlendirme listesini kontrol etmeniz ve herhangi bir farklılık tespit etmeniz durumunda 5 iş günü içinde Bakanlığa müracaat etmeniz gerekmektedir.

4. UBAK İzin Belgesi Tahsisi Nasıl Yapılır?

* UBAK İzin Belgesi Dağıtım Esasları Genelgesi ile belirlenen kriterler esas alınarak, otomasyon sisteminde yapılan değerlendirme sonucunda 10 puan üzerinde kalan firmalara aldıkları puana göre belge tahsisi yapılmaktadır.


* Firma adına belge tahsis edilmesi durumunda, belgelerin ücretleri duyuruda yer alan süre içerisinde ödenmelidir.


* Ücreti süresi içerisinde yatırılmayan belgeler, gerekli kriterler çerçevesinde, en son kalınan firmadan başlamak üzere sıradan firmalara tahsis edilmektedir.


Tahsislere ilişkin Bakanlığımız duyurularının takip edilmesi önemlidir.

5. Takas İşlemleri Nasıl Yapılır?

* UBAK izin belgesini takas etmek istemeniz durumunda, değerlendirme listesinin yayımlandığı tarihten bir sonraki gün başlamak üzere 5 iş günü içerisinde başvuruda bulunmanız gerekmektedir.

 

* Takas işlemleri, Yönerge ile belirlendiği üzere sadece belirli belgelerde (İtalya, Avusturya, Rusya, Yunanistan) geçerlidir.

6. UBAK İzin Belgeleri Nasıl Teslim Alınır?

* UBAK izin belgeleri fiziksel olarak Bakanlığımızda teslim edilmektedir.


* Bakanlığımızca yapılan bilgilendirmeye müteakip, firmanız adına tahsis edilen belgeleri almak için Bakanlığa gelecek kişiyi, kişinin şirket yetkilisi olmaması durumunda e-Devlet kapısından “Geçiş Belgesi Teslim Muvafakat İşlemlerini” kullanarak yetkilendirmeniz gerekmektedir.

7. UBAK İzin Belgeleri Hangi Ülkelerde Geçerlidir?

UBAK izin belgeleriyle sadece üye ülkeler arasında taşıma yapılabilirsiniz. (Hem yükleme hem boşaltma noktası üye ülke olmalıdır.)


Ubak Kota Sistemine üye Ülkeler

Almanya

Hırvatistan

Macaristan

Arnavutluk

Hollanda

Malta

Avusturya

İngiltere

Moldova

Azerbeycan

İrlanda

Norveç

Belarus

İspanya

Polonya

Belçika

İsveç

Portekiz

Bosna-Hersek

İsviçre

Romanya

Bulgaristan

İtalya

Rusya

Çekya

Karadağ

Sırbistan

Danimarka

Kuzey Makedonya

Slovakya

Estonya

Letonya

Slovenya

Finlandiya

Lihteştayn

Ukrayna

Fransa

Litvanya

Yunanistan

Gürcistan

Lüksemburg

 


* Yükleme ya da boşaltma ülkesi UBAK üyesi değilse belgeyi kullanamazsınız.

* Belge üzerinde geçersiz ülke kaşesi olması halinde, izin belgesi o ülkede kullanılamaz (Örneğin Rusya’da kullanılamayacak izin belgelerinde bunun ifade edildiği ülke kaşesi bulunmaktadır)

* Yükleme ve boşaltma noktalarının üye ülke olması halinde, üye olmayan ya da belgenin geçersiz olduğu bir ülkeden transit geçiş yapılabilirsiniz (Örneğin; Macaristan da geçersiz bir UBAK izin belgesiyle Almanya’ya taşıma yapılırken, Macaristan üzerinden geçiş belgesi sunularak transit geçiş yapılması mümkündür.). Geçiş belgesi ibrazı gerekli ise yurt dışına çıkılmadan söz konusu belgeler dağıtım ofisinden almanız gerekmektedir.

8. UBAK İzin Belgesini Kullanırken Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar Nelerdir?

* UBAK izin belgesini bir kerede yalnızca bir taşıtta kullanabilirsiniz.

* UBAK izin belgesini yükleme ve boşaltma noktaları arasında taşıtta bulundurmanız zorunludur.

* UBAK izin belgesini, Karayolu karnesini, aracın teknik uygunluk belgesini ve yola elverişlilik belgesini mutlaka araçta bulundurulmalısınız. (Yurt dışında yapılan kontrollerde söz konusu belgelerde eksiklik ya da yanlış kullanım tespit edilmesi durumunda ciddi cezai yaptırımlar uygulanmaktadır.)

* Euro VI belgeleri sadece Euro VI taşıtlarda kullanabilirsiniz.

* Belge üzerinde Avusturya (A), Yunanistan (GR), Macaristan (H), İtalya (I) veya Rusya (RUS) kaşesi olması durumunda belge o ülkede geçersizdir. Bu ülkelerden/ülkelere yükleme ve boşaltma yapmanız mümkün bulunmamaktadır.

* Bir belge ile Türkiye’den çıkış yapıldıktan sonra, diğer üye ülkeler arasında 3 adet dolu taşıma yapabilirsiniz (boş taşımalar değerlendirmeye alınmaz). 3 dolu taşımadan sonra boş ya da dolu olarak belgeyle Türkiye’ye geri dönmeniz gerekmektedir. (Örnek olarak Türkiye’den Almanya’ya dolu bir taşıma yapıldı. Bu taşımadan sonra belge Türkiye’ye getirilmeden 3 adet dolu taşıma (Almanya-Belçika, Belçika-Hollanda, Hollanda-Romanya) yapılabilir. Ardından belgenin dolu ya da boş olarak (Romanya-Türkiye) Türkiye’ye dönmesi gerekmektedir.)

* Farklı firmalara ait taşıt kombinasyonu kullanmanız durumunda, çekici firmasına ait UBAK izin belgesi kullanmanız gerekmektedir.

9. UBAK İzin Belgesi ile Hangi Taşımalar Gerçekleştirilebilir?

* UBAK izin belgesiyle, belgenin geçerli olduğu ülkelerde ikili, transit veya 3. Ülke taşıması yapılabilir.

* UBAK İzin Belgesi ile başka bir ülkede kabotaj taşıması yapmanız mümkün bulunmamaktadır.

10. UBAK İzin Belgeleri Yıl Sonunda İade Edilir mi?
Süresi bitmiş ve kullanılmış izin belgelerinin Bakanlığa iade etme zorunluluğunuz bulunmamaktadır. Ancak, izin belgeleri ile karayolu karnelerini takvim yılını takip eden iki yıl süresince muhafaza etmeniz ve istenildiği taktirde Bakanlığa göndermeniz zorunludur.
11. UBAK Karayolu Karnesi Nedir ve Nasıl Doldurulur?

* Yükleme noktası ile boşaltma noktası arasındaki her bir dolu seferinizi ve ayrıca bir sınır geçişinin yapıldığı her bir boş seferinizi kronolojik sırada karayolu karnesine yazmanız zorunludur.

* Transit geçtiğiniz ülkeleri de karayolu karnesine yazmanız mümkündür ancak UBAK kullanım kılavuzuna göre bu mecburi değildir. (Genellikle transit geçilen ülkeler belge kontrolleri sırasında belge üzerine kaşe/mühür vurdukları için transit geçilirken de karayolu karnesine kayıt yapılmasını talep etmektedirler.)

* Karayolu karnenizi her bir yükleme ve boşaltma noktası arasında dolu veya boş olarak yaptığınız her sefer için, sefer başlangıcından önce doldurmanız zorunludur.

* Bir sefer esnasında eşyaların farklı yerlerde toplamanız ya da indirmeniz halinde, söz konusu aşamaları karayolu karnesinin 1.,2.,3.,5. ve 6. sütunlarında, aralarına "+" işareti koyarak belirtmeniz gerekmektedir. (Örnek olarak, sütun 2 a) yükleme yeri: Ventspils+ Riga+ Bauska; sütun 5 Brüt ağırlık: 12+5+5.)

12. UBAK İcmal Bildirimi Nedir ve Nasıl Yapılır?

 UBAK izin belgesiyle yaptığınız seferleri, seferin yapıldığı ayı takip eden ayın sonuna kadar Bakanlığa bildirmeniz gerekmektedir.

* UBAK izin belgesi kullanımlarına ilişkin icmal bildirimleri, e-Devlet kapısından “UBAK İcmal Bildirimi” hizmeti kullanılarak yapılmaktadır.

* Herhangi bir sefer yapılmamış olsa bile “seferim yoktur” seçeneğini seçerek bildirim yapmanız gerekmektedir.

* Bildirim yapmamanız durumunda belge başına 1 ceza puanı uygulanmaktadır.

* İcmal bildirimi yapılırken, transit geçilen her ülkeyi ayrıca yazmamanız, sadece başlangıç ve bitiş ülkesini girerek, bir taşıma için sadece bir kayıt oluşturulmalısınız. (Örneğin Türkiye'den Almanya'ya yapılan bir taşıma bir kayıt, Almanya'dan Belçika'ya yapılan taşıma bir kayıt, Belçika'dan Türkiye'ye yapılan taşıma bir kayıt olacak şekilde.)

* E-Devlet üzerinden girişi yapılamayan Karayolu Karnesi sayfalarının yeşil nüshalarının süresi içerisinde Bakanlığa gönderilmesi zorunludur.

* İcmal bildirimi yapılırken, sadece ihracat taşımaları için güzergah bilgisi girmeniz zorunludur. Eğer gitmiş olduğunuz güzergah listede yoksa, en yakın güzergah bilgisini seçmelisiniz.

* 3. ülke taşımalarına ilişkin icmal bildirimi yaparken;

* Boş bir taşıma yapmışsanız fatura no ve Transit-İhracat Refakat Belgesi/TIR Karnesi alanlarına “YOK” yazarak işlemi tamamlayabilirsiniz.

Dolu bir taşıma yapmışsanız,

* Taşıma iki AB üyesi ülke arasında yapılmış ise fatura no alanına fatura numarasını girerek, Transit-İhracat Refakat Belgesi/TIR Karnesi alanlarına “YOK” yazarak işlemi tamamlayabilirsiniz.

* Taşıma iki AB üyesi ülkeler dışında bir ülkeye yapılmış ise fatura no alanına fatura numarası girerek, Transit-İhracat Refakat Belgesi ya da TIR Karnesinden hangisi kullanmışsanız ilgili alana o belgenin numarasını girerek işlemi tamamlayabilirsiniz.

* Fatura no alanına tarafınızca kesilen taşıma faturası numarasını girmelisiniz.

13. UBAK İzin Belgesi 6 Sefer Kullanım Zorunluluğu Nedir?

UBAK İzin Belgelerinin verimli kullanılması amacıyla,

Belgesini haziran ayı sonuna kadar 6 seferden az kullananlara 10 (on) ceza puanı,

Belgesini haziran ayı sonuna kadar hiç kullanmayanlara ise 15 (on beş) ceza puanı,

uygulanmaktadır.

Söz konusu sefer sayılarının belirlenmesinde, e-Devlet üzerinden “İcmal Bildirimi” hizmeti kullanılarak Bakanlığımız U-Net Otomasyon Sistemine aktarmış olduğunuz boş ya da dolu ihracat, ithalat ve üçüncü ülke seferlerinin her biri ayrı ayrı sefer olarak dikkate alınmaktadır.

İlk dağıtımda veya sonrasında tahsis edilen UBAK izin belgelerinin kullanılmayacak olması durumunda, belgelerin 31 Mart tarihi mesai bitimine kadar iade edilmesi halinde bu belgeler için ceza puanı uygulanmamaktadır.

14. UBAK İzin Belgesi Yanında Geçiş Belgesi Alınırsa Ne Olur?

UBAK izin belgesi ile taşıma yaptığınız ülke ve güzergâh ülkeleri için ayrıca geçiş belgesi almanız durumunda;

Avusturya, İtalya, Rusya ve Yunanistan’a ait geçiş belgeleri için 1 (bir) ceza puanı,

Bu ülkeler dışındaki ülkelerin geçiş belgeleri için 0,2 (sıfır virgül iki) ceza puanı, uygulanmaktadır.

Bu ceza puanları;

Bulgaristan transit ve Almanya geçiş belgelerine (tümü),

Yılın ilk iki ayında alınan çok girişli geçiş belgelerine,

Sırbistan çok girişli geçiş belgeleri ile yılın ilk iki ayında alınan diğer çok girişli geçiş belgelerine,

UBAK izin belgesinin geçersiz olduğu ülkelere ait geçiş belgelerine,

İzin Belgesi ile yapılan ihracat taşımalarında alınan ancak UBAK üyesi olmayan ülkelere dönüş yükü taşımalarında kullanılan geçiş belgelerine, firmanın Bakanlığımıza başvurması, gerekli kanıtlayıcı belgeleri Bakanlığımıza ibraz etmesi veya otomasyon sisteminden ilgili verinin kontrol edilebilir olması halinde,

uygulanmamaktadır.

15. Macaristan geçersiz UBAK izin belgesiyle taşıma yaparken, geçiş belgesiyle Macaristan üzerinden transit geçildiği durumda, Macaristan üzerinden yapılan geçiş karayolu karnesine işlenmeli midir?
Kullanılan UBAK izin belgesi transit geçilen ülkede geçersizse karayolu karnesine herhangi bir kayıt yazılmamalıdır. (İcmal girişi yapılırken söz konusu ülkenin güzergahta yer almasının herhangi bir sakıncası yoktur.)
16. İcmal girişleri yapılırken ağırlık verisi nasıl girilmelidir?
Aracın yük dahil toplam ağırlığı, ondalık ayracı olarak nokta kullanılarak ton cinsinden girilmelidir. (20.5 gibi)
17. Üçüncü ülke taşımalarına ilişkin evraklar Bakanlığa gönderilmeye devam edecek midir?
2022 yılında UBAK izin belgesi Dağıtım Esasları Yönergesinde yapılan değişiklik çerçevesinde, 2023 yılı ve sonraki yıllarda yapılacak UBAK izin belgesi dağıtımı müracaatlarında 3. ülke taşımalarına ilişkin evraklar Bakanlığa gönderilmeyecektir. Üçüncü ülke taşımalarına ilişkin veriler firmalarca yapılan icmal bildirimlerinden alınacaktır. Bununla birlikte, Bakanlıkça rastgele usulle kontroller yapılacak ve firmalardan taşımaya ilişkin ispat edici belgeler istenecektir. Bu nedenle, üçüncü ülke taşımalarına ilişkin evrakların firmada muhafaza edilmesi önemlidir.
18. UBAK defteri ile çıkan bir araç yurt dışında yarı römork (dorse) değişikliği yapabilir mi?
UBAK izin belgesi kullanımında çekici ve yarı römorkun zorunlu haller (kaza, arıza vb.) durumlar dışında değiştirilmesine izin verilmemekte olup, zorunlu bir durum yaşandığı ve değişiklik yapıldığı durumda mutlak suretle konuya ilişkin evrakların (kaza raporu, arıza raporu vb.) kontrol otoritelerine ibraz edilmek üzere taşıtta bulundurulması gerekmektedir.
19. Geçiş belgesiyle Almanya'ya giden bir taşıtın dönüşünde Polonya'dan üçüncü ülke yüklemek istemesi durumunda, UBAK izin belgesinin taşıta ulaştırılarak taşımanın bu belgeyle başlatılması mümkün müdür?

UBAK izin belgesinin, UBAK kullanım kılavuzunun 3.16. maddesine (kayıt ülkesi dışında 3 dolu taşıma yapılabilmesi) ve 4.1. maddesine (belgenin yükleme ve boşaltma noktaları arasında taşıtta bulundurulması) uygun olarak kullanılması durumunda, bu taşımanın yapılmasında herhangi bir sakınca bulunmamaktadır.

Not: Avusturya, İtalya ve Yunanistan kendi ülkesinden UBAK izin belgesiyle boş çıkış yaparak başka bir ülkeye giden ve buradan yük alarak kendi ülkesine gelen taşıtlara izin vermemektedir.

Örnek olarak Türkiye’den UBAK izin belgesiyle boş olarak Bulgaristan’a giden ve ilk yüklü taşımasını buradan başlatarak İtalya’ya yük götürmek isteyen taşıtın geçişine izin verilmez. Aynı zamanda cezai işlem uygulanır.

Diğer yandan Türkiye’den UBAK izin belgesiyle dolu olarak Bulgaristan’a giderek (ilk yüklü taşıma) yükünü boşaltan ve daha sonra boş olarak İtalya’ya giderek buradan yük yükleyen taşıtın geçişine izin verilir.

20. Herhangi bir ülke UBAK izin belgesine el koyabilir mi?
UBAK belgelerinin kullanımına yönelik olarak bir ihlal yapılması durumunda kontrol otoritelerince UBAK izin belgelerine el konulabilir ve belge ilgili ülkenin yetkili kurumuna iade edilir.
21. İç gümrükte UBAK izin belgesiyle işlem yapılması ancak sınır gümrüğünden farklı bir UBAK izin belgesi ya da geçiş belgesiyle çıkış yapılmasında herhangi bir sakınca var mıdır?
Türk plakalı taşıtların iç gümrüklerde yapılan yurt dışına çıkış işlemlerinde UBAK izin belgesi ya da geçiş belgesi ibraz etme zorunlulukları bulunmamakta olup, sınır kapılarından çıkış yapılırken geçiş belgesi ya da UBAK izin belgesiyle çıkış yapılmasında herhangi bir sakınca bulunmamaktadır. Ancak, UBAK icmal bildirimi yapılırken, sadece UBAK izin belgesiyle yapılan taşımaların (taşıt plakalarına dikkat edilerek.) bildirilmesi gerekmekte olup, geçiş belgesi alarak çıkış yapan bir taşıta ilişkin bildirim yapılması durumunda cezai müeyyide uygulanmaktadır.
22. UBAK izin belgesi ile ithalatta Kapıkule sınır kapısından girdikten sonra UBAK izin belgesi yeniden ne zaman kullanılabilir?
UBAK izin belgesinin, UBAK kullanım kılavuzunun 4.1. maddesine (belgenin yükleme ve boşaltma noktaları arasında taşıtta bulundurulması) uygun olarak kullanılması gerekmekte olup, bu kurala ve AETR konvansiyonunda yer alan kurallarına riayet edilmesi durumunda yabancı ülkelerce herhangi bir kısıtlama uygulanmamaktadır.
24. UBAK karayolu karnesi sayfasının ortasında sefer tamamlandığında, yeni seferi yazmaya aynı sayfa üzerinden devam edilebiliyor mu yoksa yeni sayfadan mı başlamak gerekiyor?
UBAK karayolu karnesi doldurulurken herhangi bir satır atlanmamalı ve yeni bir sefere başlanılsa dahi kalınan yerden devam edilmelidir.
25. Bir ülkeden yüklenen ve farklı ülkelere boşaltılan parsiyel yüklerin icmal bildirimleri ne şekilde yapılmalıdır?
Parsiyel taşımaların icmal bildirimi yapılırken, boşaltma ülkesi olarak yük boşaltılan son ülke seçilir ve sadece tek bir kayıt yapılır.
26. 2024 yılı UBAK izin belgesiyle başlanılan bir taşımanın yıl sonuna denk gelmesi ve taşımanın 2025 yılı UBAK izin belgesiyle devam etmesi durumunda icmal girişi nasıl yapılmalıdır?
Bu şekilde yapılan taşımaların icmal bildirimi yapılırken, ağırlıklı olarak hangi yılın belgesi kullanıldı ise giriş o belge üzerinden yapılmalıdır.
28. Herhangi bir sefer yapılmamış UBAK izin belgesine ilişkin herhangi bir bildirim yapma zorunluluğu var mıdır?
Herhangi bir sefer yapılmamış olsa bile “seferim yoktur” seçeneğini seçerek bildirim yapmanız gerekmektedir.
30. Taşımanın birden fazla sayfaya kayıt edilmiş olması durumunda, UBAK icmal bildirimi yapılırken sisteme hangi sayfa numarası girilmelidir?
Söz konusu durumda, taşımaya ilişkin kayıt hangi sayfada bitmişse bildirim yapılırken o sayfa numarası sisteme girilmelidir.
31. Boş taşımaların karayolu karnesine işlenmesi zorunlu mudur?
UBAK izin belgesiyle yapılan dolu ya da boş tüm taşımaların karayolu karnesine işlenmesi zorunludur.
32. Fransa’da yükünü boşaltan bir taşıtın Almanya’dan yük alması durumunda, Fransa’dan Almanya’ya yapılan boş seferin icmal bildirimi yapılmalı mıdır?
Boş ya da dolu fark etmeksizin tüm taşımaların icmal bildiriminin yapılması gerekmektedir. Transit geçilen ülkeler için ayrı kayıt yapılmamalıdır. (Örneğin Türkiye’den Almanya’ya yapılan bir taşıma Türkiye-Bulgaristan, Bulgaristan-Romanya,..,Çekya-Almanya şeklinde ayrı ayrı değil tek bir seferde Türkiye-Almanya olarak kaydedilmelidir.)
33. Aynı ülke içerisinde yapılan boş seferlerin icmal bildiriminin yapılması gerekli midir?
Taşıtın aynı ülke içerisinde boş olarak ilerlemesi bir sefer olmadığı için karayolu karnesine herhangi bir kayıt yapılması ve icmal bildirimi yapılması gibi bir gereklilik bulunmamaktadır.
34. Tek bir kişiye ait iki ayrı L2 yetki belgesi sahibi firmaların birbirlerine ait UBAK izin belgesini kullanması mümkün müdür?
UBAK izin belgeleri sadece tahsis edildikleri firmanın yetki belgesinde kayıtlı çekiciler tarafından kullanılabilir.
35. Rusya geçerli UBAK izin belgesi, Rusya'dan Azerbaycan’a ya da Gürcistan’a yapılan seferlerde 3.ülke belgesi olarak kullanılabilir mi?
UBAK izin belgeleriyle, UBAK kota sistemine üye ülkeler arasında taşıma yapılması mümkün bulunmakta olup, sadece belgenin geçersiz olduğu ülkelerden yükleme/boşaltma yapılması mümkün bulunmamaktadır.
36. UBAK izin belgeleri ne zaman dijital ortama aktarılacak?
Halihazırda fiziksel  olarak  düzenlenen  UBAK  izin  belgeleri  için  2019  yılında  alınan  karar doğrultusunda başlatılan dijitalleştirme çalışmaları, dünyayı etkileyen pandemi, Rusya-Ukrayna krizi ve çeşitli teknik nedenlerle ertelenmiş olup, 2023 yılı sonunda ITF Sekretaryasınca çalışmalara yeniden başlanmıştır. 2024 yılı itibariyle dijital altyapı (UBAK Dijital Sistemi/EDS) kurulmuştur. 1 Ocak 2026 yılından itibaren de sistem zorunlu hale gelecektir.
37. UBAK izin belgelerinin dijitalleşmesi kapsamında firmalara ne gibi yükümlülükler gelmiştir?

2025 yılında EDS’ye hangi firmaya hangi belgenin verildiğine ilişkin tanımlamaların yapılması zorunlu hale gelmiştir. Gerekli tanımlamalar Bakanlığımızca yapılmaktadır.

Firmaların ise e-posta adresi bilgisini güncel tutmaları gerekmektedir. (E-posta adresi bulunan firmalar için tanımlamalar yapılmıştır.) Güncel bilgisi olmayan veya e-posta adresinde değişiklik olan firmaların e-Devlet kapısı üzerinden “Firma İletişim Bilgisi Güncelleme” hizmetini kullanarak verileri güncellemeleri gerekmektedir. Kayıt işlemleri tamamlanan firmalara https://eds.itf-oecd.org/ sitesi üzerinden otomatik olarak e-posta gönderilmiştir. Verilerini güncelleyen firmalara da aynı şekilde otomatik olarak e-posta gönderilecektir. Firmaların e-posta adreslerine gelen link ile giriş yaparak şifrelerini güncellemelere gerekmektedir.

Firmalar, 2025 yılında da UBAK izin belgelerini fiziksel belge olarak kullanılmaya devam edecek olup, EDS sistemi üzerinden sadece firmalarına ait belgeleri görüntüleyebilecektir. 2026 yılından itibaren de, UBA izin belgeleri elektronik olarak kullanılacak, firmalar her sefer için veri girişini EDS’ye yapacaktır. Bu konuda firmalarımıza ayrıca bilgilendirme yapılacak ve eğitimler düzenlenecektir. 

Kombine Taşımacılık / Yeşil Lojistik Belgesine İlişkin Sıkça Sorulan Sorular (SSS)
1. Kombine taşımacılık faaliyeti nedir, multimodal ve intermodal taşımacılıktan farkı nedir? Hangi tür taşımalar kombine taşımacılık olarak kabul edilmektedir?

Kombine taşımacılık faaliyeti bir intermodal taşımacılık faaliyetidir. Birden fazla taşıma modu kullanılarak yapılan bir taşımacılıktır. Modlar arası aktarmalarda taşınan yükün değil taşıma biriminin (Çekiciyle veya çekicisiz römork veya yarı römork ile 20 ft, 40 ft veya 45 ft uzunluğundaki swap body ve konteynerler) elleçlenmesi gerekli olup intermodal taşımacılıktan farkı taşımanın ilk ayak ve/veya son ayak sürecinin karayolu ile Yönetmelikte belirtilen km mesafelerini aşmayacak şekilde yapılıyor olmasıdır. Yani kombine taşımacılık faaliyetinde taşımacılık sürecinin karayolu ile başlaması ve/veya bitmesi gerekmektedir. Önemli olan bu karayolu taşımacılık sürecinin olabilecek en kısa mesafede gerçekleştirilmesidir. Karayolu dışında gerçekleştirilen diğer taşıma modları (demiryolu, denizyolu veya iç suyolu taşımacılığı) ile kat edilen mesafenin de kuş uçumu 100 km’den fazla olması gerekmektedir. 

Söz konusu karayolu mesafeleri Yönetmelikte;

Yükün elleçlendiği ve teslimatın gerçekleştirildiği adreslere en yakındaki uygun demiryolu yük istasyonlarının veya lojistik merkezlerin kullanılması ve/veya kuş uçumu 150 km'yi aşmayan bir yarıçap içerisinde yer alan limanların kullanılması şartı ile sınırlandırılmıştır.

Aşağıdaki şekilde bir kombine taşımacılık faaliyeti gösterilmektedir. Görüldüğü üzere yük taşıma birimi ile (bu örnek için konteyner) limana kuş uçumu 150 km mesafeden (bu mesafe daha da az olabilir ancak 150 km’yi aşamaz) karayolu ile getirilmekte ardından konteyner gemisine yüklenmekte, varış limanında demiryoluna aktarılarak teslimat noktasına en yakın istasyona/lojistik merkeze kadar götürülmekte olup buradan da teslimat noktasına tekrar karayolu ile taşınmaktadır. Son ayak karayolu km mesafesi, en yakın istasyon/lojistik merkez mesafesi ile sınırlandırılmaktadır.


Örnekte taşımacılık karayolu + denizyolu + demiryolu +karayolu olarak gerçekleşmektedir.

Ancak başlangıç ve bitiş noktaları arasında, taşıma modlarının farklı kombinasyonlarının da kombine taşımacılık faaliyeti olabileceği unutulmamalıdır.

  • Karayolu+ demiryolu+denizyolu
  • Demiryolu+denizyolu+karayolu
  • Karayolu+ demiryolu+denizyolu+içsu yolu+karayolu
  • Karayolu+denizyolu+karayolu
  • Karayolu+denizyolu
  • Karayolu+demiryolu
  • Karayolu+ iç su yolu
  • Karayolu + demiryolu+ karayolu
  • Karayolu+ demiryolu+iç su yolu
  •  ….  vb.

farklı kombinasyonlar kombine taşımacılık faaliyeti olarak kabul edilmektedir.

**Multimodal taşımacılık ise taşımacılığın birden fazla taşıma modu ile gerçekleştirildiği ancak modlar arasında aktarmalarda yükün elleçlendiği taşımacılık türüdür. Bu taşımacılık türü Yönetmeliğin konusu değildir.

2. Demiryolu intermodal taşımacılık faaliyeti nedir?

Demiryolu intermodal taşımacılık faaliyeti ülke sınırlarımız içinde demiryolu taşımacılık faaliyetinin desteklenmesi amacı ile Yönetmeliğe eklenmiştir. Kombine taşımacılık faaliyetinden farkı tüm taşıma sürecinin ülke sınırları içerisinde gerçekleşmesi, taşımacılığın sadece karayolu ve demiryolu taşıma modları kombinasyonu ile yapılması ve demiryolu ile kat edilen toplam mesafenin kombine taşımacılık faaliyetinde olduğu gibi kuş uçumu 100 km olma zorunluluğunun olmamasıdır. Demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyetlerinin;

  • Karayolu+demiryolu
  • Demiryolu+karayolu
  • Karayolu+demiryolu+karayolu

olmak üzere 3 farklı şekilde gerçekleştirilmesi mümkündür.

Ayrıca yükün elleçlendiği ve teslimatın gerçekleştirildiği adreslere; 150 km’yi aşmayan bir yarıçap içerisinde yer alan demiryolu yük istasyonlarının veya lojistik merkezlerin kullanılması zorunludur.

3. Yeşil lojistik belgesi başvuru şartları nelerdir?

Yeşil Lojistik Belgesi başvurusu yapılabilmesi için öncelikli şart, başvuru yılının bir önceki yılında işletmelerin bir önceki soruda detaylı bir şekilde anlatılan kombine taşımacılık faaliyetinden veya demiryolu intermodal taşımacılık faaliyetinden en az 200 adet gerçekleştirebiliyor olması ve bu faaliyetleri gerçekleştirdiğine ilişkin tüm kanıt dokümanları Bakanlığa sunabiliyor olması gerekmektedir.

** Başvuru bu iki faaliyetten yalnızca biri seçilerek yapılmalıdır.

** Söz konusu faaliyetleri gerçekleştirmek tek başına yeterli değildir. 200 adet her taşıma faaliyetinin tüm süreçlerinin dokümanlar ile kanıtlanabiliyor olması gerekmektedir. Aksi halde uygun taşımalar olarak kabul edilmeyeceklerdir.

Diğer sağlanması gereken şartlar:

1-) İşletmenin enerji tüketiminin, 14/11/2020 tarihli ve 31304 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan Elektrik Piyasasında Yenilenebilir Enerji Kaynak Garanti Belgesi Yönetmeliğine uygun şekilde yenilenebilir enerji kaynaklarından üretilen elektrikten karşılandığını gösteren Yenilenebilir Enerji Kaynak Garanti Belgesine (YEK-G) veya Uluslararası Yeşil  Enerji Sertifikasına (I-REC) sahip olmak.

2-) İşletmenin merkez ofisi, şubeleri ve/veya depo, antrepo vb. tesislerinde kullandığı iklimlendirme süreçlerinde 15/10/2024 tarihli ve 32693 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Florlu Sera Gazlarına İlişkin Yönetmelik kapsamında Düşük Küresel Isınma Potansiyeli (KIP) değerine sahip gazlar içeren iklimlendirme sistemleri kullanmak.

3-) Yıllık asgari %5 oranında yeşil paketleme faaliyeti yürütmek.

4-) Orman Genel Müdürlüğüne veya Orman Genel Müdürlüğü ile protokolü bulunan kurum veya derneklere Türkiye genelinde uygun bulunan ağaçlandırma sahaları için veya Kamu Kurumları ile STK’ların hatıra ormanlarına yılda en az 500 adet fidan bağışı yapmak.

5-) İşletmenin kullandığı merkez ofis, şube ve/veya depo, antrepo vb. tesislerin en az birinin içerisinde oluşan atıkların yönetimine yönelik 12/7/2019 tarihli ve 30829 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sıfır Atık Yönetmeliği kapsamında sıfır atık yönetim sistemine sahip olmak.

6-) Ulusal/uluslararası akreditasyon kuruluşunca akredite olmuş kuruluşlardan alınan ve başvuru tarihinden itibaren en çok iki takvim yılı öncesine ait ISO 14046 Su Ayak İzi doğrulama beyanına sahip olmak.

7-) Ulusal/uluslararası akreditasyon kuruluşunca akredite olmuş kuruluşlardan alınan ve başvuru tarihinden itibaren en az bir takvim yılı geçerliliği bulunan ISO 50001 Enerji Yönetim Sistemi belgesine sahip olmak.

8-) Ulusal/uluslararası akreditasyon kuruluşunca akredite olmuş kuruluşlardan alınan ve başvuru tarihinden itibaren en az bir takvim yılı geçerliliği bulunan ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi belgesine sahip olmak.

9-) Ulusal/uluslararası akreditasyon kuruluşunca akredite olmuş kuruluşlardan alınan ve başvuru tarihinden itibaren en çok iki takvim yılı öncesine ait ISO 14064 Karbon Ayak İzi Doğrulama beyanına sahip olmak.

** Yukarıda sıralanan yeşil lojistik faaliyetlerinden en az dört tanesini sağlamak yeterlidir.

İlaveten ;

  • Gerçek kişilerin Türkiye Cumhuriyeti tabiiyetinde olmaları ve tüzel kişilerin Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş olmaları,
  • Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yetki Belgesine sahip olunması,
  • Kayıtlı Elektronik Postaya (KEP) sahip olunması ve Ulusal Elektronik Tebligat Sistemine (UETS) kayıtlı olunması,
  • Çalışanlara yönelik işletmede yürütülen yeşil lojistik faaliyetlere ilişkin asgari yıllık periyotlarla eğitim faaliyetleri gerçekleştirilmesi,

zorunludur.

4. Başvuru sürecinde hangi dokümanlar talep edilmektedir?

1-) İmza yetkilisi tarafından imzalanmış başvuru dilekçesinin

2-) Yönetmeliğin EK-1’inde yer alan imza yetkilisi tarafından imzalanmış başvuru formunun

3-) Yönetmeliğin EK-2’sinde yer alan format örnek alınarak hazırlanan faaliyet raporunun

4-) İşletmenin başvuru tarihinden bir önceki yılda gerçekleştirdiği 200 adet kombine yük taşımacılığına veya 200 adet demiryolu ile intermodal taşımacılığa ait Yönetmeliğin EK-3’ünde yer alan formata uygun sefer listesinin ve bu listede yer alan tüm seferlere ait kullanılan her bir taşıma modu için çıkış ve varış noktalarını gösteren, alıcı, gönderici ve taşıyanın görülebildiği, ispat niteliği taşıyan tüm konşimento, transit beyannamesi, karayolu ve demiryolu taşıma senetleri, ticari fatura vb. bilgi ve belgelerin,

5-) İşletmenin gerçekleştirmiş olduğu bir önceki soruda sıralanan 9 adet yeşil lojistik faaliyetlerinden en az dört yeşil lojistik faaliyetine ilişkin bilgi ve belgelerin,

6-) Çalışanlara yönelik işletmede yürütülen asgari yıllık periyotlarla yeşil lojistik faaliyeti eğitimine ilişkin eğitim içeriği, eğitim katılımcı bilgileri, imza föyü gibi bilgi ve belgelerin,  

eksiksiz bir şekilde başvuru dosyasında sunulması gerekmektedir. 

5. Kombine taşımacılık ve demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyetlerinde kuş uçumu mesafe nasıl ölçülmektedir. 150 km,100 km sınır değerler için 1-5 km gibi tolerans değeri var mıdır?

İlgili faaliyete ait dokümanlar (irsaliye, CMR, konşimento vb.) üzerinde gösterilen lokasyonlar arasındaki kuş uçumu mesafe “Google Maps” uygulaması kullanılarak ölçülmektedir. Yönetmelikte belirtilen km değerlerinin üzerindeki mesafeler kesinlikle kabul edilmemektedir.

6. Kombine yük taşımacılığı/ demiryolu ile intermodal taşımacılık seferlerinin kanıtlayıcı dokümanlarına ilişkin dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?

200 adet kombine yük taşımacılığına veya 200 adet demiryolu ile intermodal taşımacılığa ait Yönetmeliğin EK-3’ünde yer alan formata uygun sefer listesinin ve bu listede yer alan tüm seferlere ait kullanılan her bir taşıma modu için çıkış ve varış noktalarını gösteren, alıcı, gönderici ve taşıyanın görülebildiği, ispat niteliği taşıyan tüm konşimento, transit beyannamesi, karayolu ve demiryolu taşıma senetleri, ticari fatura vb. bilgi ve belgelerin başvuruda sunulması gerekmektedir.

Başvuruda sunulan 200 adet kombine yük taşımacılığına veya 200 adet demiryolu ile intermodal taşımacılığına (hangisi başvuru formunda seçildiyse) ilişkin yukarıda ifade edilen bilgi ve belgelerle beraber diğer seçilmiş dört adet yeşil lojistik faaliyetine ilişkin tüm kanıtlayıcı dokümanların da sunulması gerekmektedir.

Taşıma belgeleri ve diğer lojistik faaliyetlerine ilişkin belgelerin üzerinde tarih ve/veya geçerlilik bilgilerinin olması ve gerekli kaşe ve/veya imzaların bulunması gerekmektedir.

Eksik dokümanların tamamlatılması için işletmelere 30 gün süre tanınmaktadır. Bu süre zarfında başvuru dokümanlarının tamamının sağlanmaması halinde başvuru ikinci bir süre tanınmadan geçersiz olarak değerlendirilecektir.

**Başvuru formunda işaretlenen 200 adet taşıma ve diğer yeşil lojistik faaliyetlerinin ispat niteliği taşıyan dokümanlarının sağlanamaması halinde ilgili yeşil lojistik faaliyeti geçersiz kabul edilir.

Örneğin işletmede 200 adet kombine yük taşımacılık faaliyeti yürütülüyor olabilir ancak değerlendirme sürecinde tüm modlara ve güzergahlara ait km değerlerinin hesaplanmasına ve taşımanın gerçekleştirildiğine ilişkin kaşeli/imzalı ispat niteliği taşıyan dokümanların sunulamaması halinde söz konusu taşıma veya taşımalar değerlendirmeye alınmaz.

7. Yeşil paketleme nedir, en az %5 oranında yürütüldüğünü nasıl kanıtlayabiliriz?

Yeşil paketleme doğal, geri dönüştürülebilir ve toksik materyal içermeyen malzemelerin kullanıldığı veya yeniden kullanılmaya uygun, dayanıklı ve sürdürülebilir paketleme faaliyetlerini ifade etmektedir.

İşletmede kullanılan toplam paket ve kullanılan yeşil paketleme miktarının görülebileceği kanıtlayıcı belgeler (örneğin fatura) üzerinden %5 hesaplaması yapılmaktadır.

Bu konuda sayısal bir değer sunulamaması halinde başvuru formunda seçilen bu yeşil lojistik faaliyet değerlendirilmeye alınamayacaktır. 

8. Farklı müşterilerin farklı lokasyonlarından toplanan ve/veya farklı lokasyonlarına ulaştırılan parsiyel (LCL) yükler kombine yük taşımacılık faaliyeti/demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyeti olarak kabul edilebilir mi?

Yalnızca, tek yükleme noktasında taşıma birimine eşyanın yüklendiği, tek boşaltma noktasında taşıma biriminden eşyanın boşaltıldığı kısacası bir depodan başlayıp başka bir depoda son bulan parsiyel yükler kabul edilmektedir.

9. 200 adet kombine taşımacılık/ demiryolu ile intermodal taşımacılığın her bir taşıma moduna ilişkin kanıt doküman sağlamak zorunlu mudur? Taşımanın karayolu, demiryolu ve denizyolu ayağına ilişkin sunulması gereken kanıt dokümanlar nelerdir?

Yönetmeliğin EK-3’ünde yer alan excel dosyasına işlenen 200 adet kombine yük taşımacılık veya demiryolu ile intermodal taşımacılık seferlerine ilişkin tüm dokümanların sunulması gerekmektedir.

Listede sunulan herhangi bir taşımacılık faaliyeti kanıtlayıcı dokümanlar ile sağlanamıyor ise geçersiz olarak değerlendirilir ve belli süre içinde işletmelerden geçersiz taşımalar kadar yeni taşıma sunmaları talep edilir.

** Kombine yük taşımacılığı veya demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyeti yürütüyor olmanız tek başına yeterli değildir. Söz konusu faaliyetlerin sahip olduğu her taşımacılık moduna ilişkin kanıt dokümaların sunulamaması halinde söz konusu faaliyet geçerli olarak değerlendirilemeyecektir.

Uluslararası karayolu taşımacılığında CMR ve transit beyannamesi, yurt için karayolu taşımacılığında irsaliye, denizyolu taşımacılığı için konşimento veya taşımaya ilişkin fatura, demiryolu taşımacılığı için CIM veya taşımaya ilişkin fatura sunulabilecek dokümanlar arasındadır.

Her bir doküman tarih, konteyner numarası/araç plakası, başlangıç-varış adres bilgileri, tüm taşıma sürecinin işletmenin sorumluluğunda olduğunu gösteren bilgiler, imza/kaşe bilgileri dikkate alınarak incelenmektedir. Bu veriler arası tutarsızlık veya eksiklik olması halinde ilgili doküman değerlendirilmeye alınmaz.

10. Başvuru yapabilmesi için bütün yeşil lojistik faaliyetlerinin tamamının sağlanması gerekiyor mu?

Başvuru yapılabilmesi için işletmenin başvuru yılından bir önceki yıla ait 200 adet kombine yük taşımacılık veya 200 adet demiryolu ile intermodal taşımacılık seferi gerçekleştirmiş olması zorunludur. Ancak Yönetmeliğin 7 nci maddesinde tanımlanan diğer 9 adet yeşil lojistik faaliyetlerinden en az 4 tanesini sağlamak başvuru içi yeterlidir.

** Kombine yük taşımacılık/demiryolu ile intermodal taşımacılık seferlerine ilişkin ispat niteliği taşıyan tüm dokümanlarda tarih bilgisinin olması ve bu tarihlerin başvuru yılından bir yıl öncesine ait olması gerekmektedir. Örneğin 2025 yılı başvurusu için 2024 yılında gerçekleştirilen seferler kabul edilmektedir. 

11. ISO belgelerinin akredite olmuş bir belgelendirme kuruluşundan sağlanması zorunlu mudur?

Yönetmelikte belirtilen ISO 14046 Su Ayak İzi doğrulama beyanı, ISO 14064 Karbon Ayak İzi doğrulama beyanı, ISO 50001 Enerji Yönetim Sistemi belgesi ile ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi belgesinin ulusal/uluslararası akreditasyon kuruluşunca akredite olmuş kuruluşlardan sağlanması zorunlu hale getirilmiştir.

Bu husus Yönetmelik değişikliği ile madde metnine eklenmiştir. Yönetmelik değişikliğinin yürürlüğe girdiği tarihte geçerli yeşil lojistik belgesi sahibi olan işletmelerin daha önce akredite olmamış bir kuruluştan edinmiş oldukları doğrulama beyanı ve belgelerin süreleri boyunca geçerliliği devam edecektir. Ancak geçerlilik süresi dolduktan sonra belgelerin akredite olmuş bir kuruluştan sağlanması ve Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğüne gönderilmesi gerekmektedir.

12. ISO doğrulama beyanlarında doğrulama raporlarının iletilmesi gerekir mi?

Yeşil Lojistik faaliyetlerinden ISO 14046 Su Ayak İzi doğrulama beyanı, ISO 14064 Karbon Ayak İzi doğrulama beyanı belgelerinin sunulmak istenilmesi halinde sadece akredite olmuş bir kuruluştan sağlanan doğrulama beyanının sunulması yeterlidir. Ancak Bakanlık Yönetmeliğin 8 inci maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında işletmeden doğrulama raporunu da talep edebilir.

“(3) Bakanlık, elektronik ortamda sorgulanan belgelerin doğruluğu hakkında tereddüt oluşması hâlinde bu belgelerin asıllarını isteyebilir. Sunulan bilgi ve belgeleri destekleyecek ek bilgi ve belge talebinde bulunulabilir.”

13. ISO 14046 Su Ayak İzi, ISO 14064 Karbon Ayak İzi doğrulama beyanlarında doğrulamanın yapıldığı yıla başvuru değerlendirilme sürecinde dikkat edilmekte midir?

Bu doğrulama beyanlarında hangi yıla ilişkin doğrulama yapıldığı mutlaka yer almalıdır. İlaveten doğrulama yapılan yılın başvuru yılından en çok iki yıl öncesine ait olması gerekmektedir.

Örneğin 2025 yılı başvurusu için 2023 ve 2024 yılı (eğer tüm hesaplamalar başvuru tarihine yetişebiliyor ise) kabul edilecektir.

14. Başvuru formunda işaretlenen yeşil lojistik faaliyetlerine ilişkin kanıt bilgi/belgelerin tamamının ilk başvuruda sunulamaması halinde ne yapılmaktadır? Tamamlanması için belli bir süre tanınmakta mıdır?

Başvuru sürecinde başvurunun değerlendirilmesine imkân sağlayacak kadar dokümanın işletmeciler tarafından sunulması gerekmektedir. Örneğin sadece başvuru formu, dilekçe veya değerlendirme yapılamayacak kadar az sayıda belge ile başvuru yapılması halinde Bakanlık başvuruyu geçersiz kabul edebilir ve bu durumda işletmeden başvuru tarihleri içerisinde dokümanları sağlaması koşulu ile tekrar başvuru yapmasını talep edebilir.

Başvuru değerlendirme sürecinde tespit edilen bu eksikliklerin giderilmesi için işletmeye azami inceleme süresini aşmayacak şekilde 30 güne kadar süre verilir. Bu süre içerisinde bahse konu noksanlıkların tek seferde giderilmemesi halinde söz konusu eksiklikler tamamlatılamaz ve başvuru değerlendirmeye alınmaz.

15. Başvuru formunda kombine yük taşımacılığı seçeneği işaretlenmiş olsa da başvuruda sunulması gereken 200 adet seferin bir kısmı işletmede gerçekleştirilmiş olan demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyetlerinden sağlanabilir mi?

Başvuru formunda hangi seçenek işaretlemiş ise o seçeneğe ilişkin 200 adet taşımacılık faaliyeti sunulması gerekmektedir. Taşımaların bir kısmı kombine taşımacılık, bir kısmı demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyetlerine ait olamaz.

16. Kombine yük taşımacılığı faaliyeti seçilerek yapılan başvurunun tüm yeterlilikleri sağlayamamasından dolayı onaylanmaması halinde demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyetini seçerek başvuru yapılabilir mi?

Başvurunun olumlu değerlendirilmemesi halinde, başvuru süreci bitmeden önce tekrar başvuruda bulunulabilir. İkinci başvuruda başvuru formunda demiryolu ile intermodal taşımacılık seçeneği seçilerek, 200 adet söz konusu taşımalara ilişkin gerekli dokümanları ve başvuru için diğer gerekli tüm bilgi ve belgeleri tekrar sağlayarak başvuru süresi içerisinde olmak koşulu ile tekrar başvuru yapılabilir.

17. Kombine taşımacılık faaliyeti kapsamında edinilen Yeşil Lojistik Belgesinin geçerliliği bir sonraki yıl demiryolu intermodal taşımacılık faaliyeti ile devam ettirilebilir mi?

Yeşil Lojistik Belgesi sahibi işletmeler her yıl belgelerinin geçerliliklerini devam ettirdiklerine ilişkin tüm belge ve bilgileri Ocak ayı içerisinde Bakanlığa sunmak zorundadır. Bu bilgi ve belgeler başvuru sürecinde talep edilenler ile aynıdır. Yani her yıl işletmeler, başvuru sürecinde gerekli olan her bilgi ve belgeyi tekrar Bakanlığa sunar.

Bir yıl önce kombine taşımacılık faaliyeti kapsamında 200 adet taşıma belgesi sunan bir işletme belge geçerliliği sürecinde tekrar dolduracağı başvuru formunda demiryolu ile intermodal taşımacılık seçeneğini seçerek ve söz konusu bu 200 taşımaya ilişkin tüm kanıtlayıcı dokümanları sunarak Yeşil Lojistik Belgesinin geçerliliğini demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyeti ile devam ettirebilir. 

18. Yeşil Lojistik Belgesi sahibi olmak işletmelere ne gibi katkılar sağlamaktadır?

Geçerli Yeşil Lojistik Belgesi sahibi işletmeler aşağıdaki devlet desteklerinden faydalanmaktadır:

  • İlk kez başvurulan taşıma yetki belgesi, DB2 (Demiryolu Yük Taşımacılığı Yetki Belgesi), TMFB (Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi) ve TMFB-Dmr (Demiryolu Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi) ücretlerinde %50 indirim uygulanır.
  • TMFB, TMFB-Dmr, TİOYB, L1, L2 ve DB2 belgelerinin yenileme ücretlerinde %50 indirim uygulanır. 
  • İşletmenin taşımacı yetki belgesi eki taşıt belgesine ilave edilecek 100 taşıt için taşıt kartı ücretinde %95 indirim uygulanır. UBAK İzin Belgesi başvurularında işletmeye Bakanlıkça belirlenen esaslara aykırılık teşkil etmeyecek şekilde ilave 5 puan verilir.
  • İlaveten her iki senede bir Yeşil Lojistik Ödülleri verilmektedir. 
19. Yeşil Lojistik Belgesine ne zaman ve nasıl başvurulur?

Yeşil Lojistik Belgesi başvuruları her yılın Ocak ayı içerisinde alınmaktadır. Başvuru süresi başlamadan önce Bakanlık resmi internet sitesi ve sosyal medya platformlarında bir ay öncesinden ayrıca duyurulmaktadır.

Başvurular Kayıtlı Elektronik Postaya (KEP) sistemi üzerinden yapılmaktadır. Posta yolu ile yapılan başvurular kabul edilmez. Bu nedenle işletmelerin başvuru yapmadan önce mutlaka KEP adresine sahip olması ve Ulusal Elektronik Tebligat Sistemine (UETS) kayıtlı olması gerekmektedir.

Başvuru dilekçesinin ekindeki dokümanlar KEP adresi üzerinden gönderilebileceği gibi başvuru dilekçesinde bağlantı adresi belirtilecek herhangi bir bulut uygulaması veya Bakanlığın belirleyeceği bir elektronik platform üzerinden de gönderilebilir. Bakanlık, uygun görmesi halinde işletme tarafından kullanılan bulut uygulamasının değiştirilmesini isteyebilir.

20. KEP sistemi üzerinden nasıl ve hangi adrese başvuru yapılır?
Başvurular Bakanlığımız KEP “uab@hs01.kep.tr”  adresine yapılır. Başvuru yapabilmek için aşağıdaki adımlar takip edilir.
  • Üst yazı ve ekleri tek bir pdf haline getirilip, imzager ile imzalanarak eyp'ye dönüştürülür.
  • İmzalama aşamasında; imzalanacak pdf işaretlendiğinde gelişmiş seçenekler seçilir.
  • Hedef dağıtım seçenekleri kısmında; üstteki işaretli tik kaldırılır, kurum/kuruluş seçilir, Bakanlığımızın ilgili birim adının (Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü) tam olarak yazılıp, kurum koduna “detsis.gov.tr” sitesinden alınan DETSİS No girilir.
  • Ardından oluşturulan belirleme aşamasında yeniden tik kaldırılıp, tüzel şahıs seçilir ve işletmenin tam adı kelimelerin baş harfi büyük olarak girilir.
  • ID kısmına işletmenin vergi numarası girilir ve iletişim bilgileri doldurulup imzalama aşamasına geçilir.
  • İmzalama gerçekleştirdikten sonra oluşan eyp Bakanlığımız KEP (uab@hs01.kep.tr)  adresine gönderilir.

** Oluşturma aşamasında güvenlik derecesinin “Çok Gizli, Gizli, Hizmete Özel, Özel vb.” seçilmemesi gerekmektedir.

** Başvuru esnasında yanlış adımlar takip edilmesine bağlı olarak başvurunun iadesi (bir not ile beraber) veya sistemden otomatik olarak silinmesi gibi sorunlar ile karşılaşılmaktadır. Bu nedenle mutlaka KEP sistemi üzerinden işletmelerin varsa iade edilen başvurularını takip etmeleri ve başvurularını yaptıklarına dair Bakanlığa (Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğüne) bilgi vermeleri gerekmektedir.

21. İşletmeler başvuru sürecinde KEP sisteminde herhangi bir sorun yaşamaları halinde ne yapabilirler?

Bu durumlarda işletmenin ilk olarak kendi KEP hizmet sağlayıcısı ile iletişime geçmesi beklenmektedir. İşletmeler başvuru dilekçesi ve dilekçe eki dokümanların Bakanlığa ulaşıp ulaşmadığının kontrolünden sorumludur. Bu sebeple işletmeler tarafından başvuru yapıldıktan sonra KEP mesaj bölümü kontrol edilmelidir. Söz konusu mesaj başvurunuzun neden iletilmediği veya iade edildiği ile ilgili bilgi vermektedir.  Bakanlık ile iletişime geçilerek başvurunun durumu hakkında takip sağlanmalıdır. 

**20. soruda başvuru sürecinde KEP sisteminde yapılması gerekenler adım adım anlatılmaktadır.   


Mevcut Kombine Taşımacılık Yönetmeliğine nereden ulaşılabilir?

Mevcut Yönetmeliğe Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğünün resmi internet sayfasından (www.uhdgm.uab.gov.tr) veya ilgili Yönetmeliğin ismi veya tarihi ve sayısı ile Mevzuat Bilgi Sisteminden (www.mevzuat.gov.tr) ulaşılabilir.

23. Başvuru kapsamında talep edilen, çalışanlara yönelik eğitim dokümanlarının içeriği neleri kapsamaktadır?

Eğitim içerikleri, Kombine Taşımacılık Yönetmeliğinde yer alan yeşil lojistik faaliyetlerini kapsar. İlaveten tersine lojistik, yeşil tahvil vb. sürdürülebilir taşımaya ilişkin farklı konular da ek olarak eğitim içeriğinde yer alabilir.

Eğitimlerin kanıtlayıcı dokümanı olarak, eğitim katılım formu, imza föyü, eğitim materyalleri (sunum vb.), işletme intranet sistemi üzerinden alınacak katılımcılara ilişkin ekran görüntüsü vb. kabul edilmektedir.

24. EK-2 formatına uygun faaliyet raporu nasıl hazırlanmalıdır? EK-2 rapor formatında yer alan her bir başlığa ait işletmenin faaliyet göstermesi zorunlu mudur?

EK-2 rapor formatının içerdiği konu başlıklarından işletmenin faaliyet gösterdiği alanları doldurması beklenmektedir. İşletmenin faaliyet göstermediği alanlara ilişkin başlıklar boş bırakılabilir ya da ileriye dönük planlanan çalışmalardan bahsedilebilir.

**Yeşil lojistik ödüllerinin değerlendirilmesi aşamasında EK-2 formatında hazırlanan raporların içerikleri önem arz etmektedir.

25. EK-3 tablosunun içeriği nedir ve nasıl doldurulmalıdır?

EK-3 tablosu, işletmenin gerçekleştirdiği taşımalara ilişkin; taşımanın başlangıç ve bitiş tarihinin, konteyner numarasının/araç plakasının, güzergahlar arası kuş uçumu km bilgisinin, kanıt belge numaralarının, taşımanın tam güzergahının ve modlar bazında güzergahının kontrol edilebilmesi için doldurulması zorunlu başvuru dokümanlardan biridir. Tabloda yer alan tüm sütunlara ilişkin bilgilerin 200 sefer için de doldurulması ve bu bilgilerin sağlamasının yapıldığı ayrıca gönderilen kanıtlayıcı dokümanların her seferin sırasına uygun bir şekilde sıralanarak iletilmesi gerekmektedir. 

26. Hangi koşullarda başvuru geçersiz değerlendirilir?

Başvuru belgelerinde herhangi bir eksiklik olması durumunda bu eksikliklerin giderilmesi için işletmeye azami inceleme süresini aşmayacak şekilde 30 güne kadar süre verilir. Bu süre içerisinde bahse konu noksanlıkların tek seferde giderilmemesi halinde söz konusu eksiklikler tamamlatılamaz ve başvuru değerlendirmeye alınmaz.

Ayrıca, başvuru müracaatında beyan edilen bilgiler ve verilen belgelerden herhangi birinin tahrif edilmiş olduğunun veya sahte olarak verilmek suretiyle haksız belge alındığının ya da yenilendiğinin tespit edilmesi halinde başvuruda bulunan işletmelerin başvuruları iptal edilir. Bu işletmeler tekrar Yeşil Lojistik Belgesi başvurusunda bulunamazlar.

27. Yeşil Lojistik Belgesi ne kadar süre geçerlidir?

Yeşil Lojistik Belgesinin geçerlilik süresi yoktur. Ancak her sene belge geçerliliğinin sağlanması amacıyla Yönetmelikte istenen kanıt dokümanların Bakanlığa sunulması gerekmektedir. Belge geçerliliği başvuru süreci ilk başvuru süreci ile aynı şekilde yürütülür. İşletmeler her sene Ocak ayı içerisinde ilk başvurudaki tüm aşamaları tekrar sağlarlar. Bu süreç en çok bir ay öncesinden Bakanlık tarafından resmi yazıyla da Yeşil Lojistik Belgeli işletmelere bildirilir.

28. Başvurular ne kadar sürede sonuçlandırılır?

Yeşil Lojistik Belgesi başvurularına ilişkin incelemeler, Bakanlıkça en geç 90 gün içerisinde sonuçlandırılır.

29. Başvuru sürecinde tespit edilen eksik dokümanların ne kadar süre içerisinde tamamlanması gerekir?

Başvuru belgelerinde herhangi bir eksiklik olması durumunda bu eksikliklerin giderilmesi için işletmeye azami inceleme süresini aşmayacak şekilde 30 güne kadar süre verilir. Bu süre içerisinde bahse konu noksanlıkların tek seferde giderilmemesi halinde söz konusu eksiklikler tamamlatılamaz ve başvuru olumsuz olarak değerlendirilir.

30. Belge geçerliliği için ne zaman başvuruda bulunulmalıdır?

Yönetmelik kapsamında Yeşil Lojistik Belgesi almış olan işletmeler belgelerinin geçerliliğini devam ettirebilmek için belge veriliş tarihini takip eden her yılın ilk ayı içerisinde Yönetmeliğin 8 inci maddesinde belirtilen Yeşil Lojistik Belgesi için aranan şartlara ilişkin tüm ispat niteliği taşıyan geçerli, güncel bilgi ve belgeleri Bakanlığa tekrar sunmak zorundadır.

31. Yeşil Lojistik Ödülleri ne zaman verilecektir?

Bakanlık tarafından her iki senede bir yeşil lojistik ödülleri verilir. Yeşil lojistik ödüllerine aday olmaya hak kazanmak için Yönetmelik kapsamında yer alan yeşil lojistik faaliyetlerin en az iki yıl boyunca sürdürülmüş olması esastır. 

32. Yeşil Lojistik Belgesi zorunlu bir belge midir?

Yeşil Lojistik Belgesi alınması zorunlu bir belge değildir. Ancak, Yeşil Lojistik Belgesi alan, çevreyle dost ve sürdürülebilir bir taşımacılık faaliyeti yürüten işletmelere Bakanlık tarafından Yönetmelikte tanımlanan destekler sağlanmaktadır.

33. Yeşil Lojistik Belge geçerliliği devam ettiği sürece işletmeler sağlanan desteklerden her sene yararlanabilirler mi?

Belge geçerliliği devam ettiği sürece ilgili desteklerden her sene faydalanılır.

34. Yeşil Lojistik Belgesi iptal edilen işletmeler yeniden belge sahibi olabilir mi?

Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin birinci fıkrası kapsamında

“…beyan edilen bilgiler ve verilen belgelerden herhangi birinin tahrif edilmiş olduğunun veya sahte olarak verilmek suretiyle haksız belge alındığının ya da yenilendiğinin tespit edilmesi halinde …”  söz konusu işletmelerin başvuruları ve yeşil lojistik belgeleri iptal edilir. Bu işletmeciler tekrar Yeşil Lojistik Belgesi başvurusunda bulunamazlar.

Aynı maddenin ikinci ve üçüncü fıkraları uyarınca iptal edilen işletmeler ise iptal tarihini takip eden yılda tekrar başvuru yaparak yeni belge talebinde bulunabilirler.

**Belge iptalinin tekrarı halinde üç yıl süreyle yeni belge talebinde bulunulamaz.

35. Yeşil Lojistik Belge sahibi işletmelerin birleşme, bölünme ve unvan değişikliği durumlarında ne yapması gerekir?

Yeşil Lojistik Belgeli veya belgesiz bir tüzel kişiliğin, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’na uygun olarak aktif ve pasifiyle bir başka Yeşil Lojistik Belgeli tüzel kişiyle birleşmesi halinde; bu birleşmeye göre birleşilen tüzel kişilik adına yeni belge düzenlenir. 

İşletmelerin 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’na uygun olarak bölünmesi halinde; tüzel kişilik adına düzenlenen belge, yeni ortaya çıkan tüzel kişilerden sadece biri adına düzenlenebilir. Bunun için, bölünme sonucunda ortaya çıkan tüzel kişilerin, belgenin düzenleneceği tüzel kişi lehine noter onaylı muvafakatname vermeleri şarttır.

Unvan değişikliğine uğrayan işletmelerin ise, 90 gün içinde Bakanlığa bildirim yapmaları zorunludur.

36. Bakanlık tarafından istenen tüm evraklar e-imzalı olarak mı gönderilmelidir?

Talep edilen tüm evraklar KEP sistemi üzerinden e-imzalı olarak gönderilmelidir. Ancak bu durum tüm evrakların ayrı ayrı e-imzalı olarak gönderilmesi anlamını taşımamaktadır. Başvuru dilekçesinin eki olarak ilgili evrakların e-imzalı olarak gönderilmesi yeterlidir.

İlaveten başvuru dilekçesinin ekindeki dokümanlar dilekçesinde bağlantı adresi belirtilerek herhangi bir bulut uygulaması veya Bakanlığın belirleyeceği bir elektronik platform üzerinden de gönderilebilir.

**Bakanlık, uygun görmesi halinde işletme tarafından kullanılan bulut uygulamasının değiştirilmesini isteyebilir.

37. Başvuru evraklarının KEP sistemi üzerinden gönderilmesinde evrakların boyutuna bağlı olarak kapasite sorunu yaşanması halinde işletmeler ne yapabilirler?

Başvuru dilekçesinin ekindeki dokümanlar KEP adresi üzerinden gönderilebileceği gibi başvuru dilekçesinde bağlantı adresi belirtilecek herhangi bir bulut uygulaması veya Bakanlığın belirleyeceği bir elektronik platform üzerinden de gönderilebilir. Bakanlık, uygun görmesi halinde işletme tarafından kullanılan bulut uygulamasının değiştirilmesini isteyebilmektedir.

Tüm evrakların bir bulut uygulaması yerine tamamının KEP üzerinden gönderilmesi istenmesi/tercih edilmesi halinde evrakların parçalı bir şekilde gönderilmesi de mümkündür.

**İşletmelerin başvuru yaptıktan sonra Bakanlığın Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğünü arayarak başvurularını teyit etmeleri büyük önem arz etmektedir.

38. İşletme araçlarının Euro normu Yeşil Lojistik Belgesi kriterlerinde değerlendirmeye alınıyor mu?

Araçların Euro norm bilgisi Yeşil Lojistik Belgesi almak için gerekli olan bir kriter değildir. Ancak işletmenin gerçekleştirdiği yeşil lojistik faaliyetlere göre hazırlanacak EK-2 raporunda bu ve benzeri hususlara işletme tarafından yer verilebilir. Bu ve benzeri Yönetmelik kapsamında yer almayan ancak işletmeler tarafından sürdürülebilir taşımacılık faaliyeti yürütüldüğüne dair hususlar yeşil lojistik ödüllerinin değerlendirmelerinde işletmeleri öne çıkarabilmektedir.

39. Başvuru sürecinde kombine yük taşımacılığı seferleri yalnızca Türkiye sınırları içerisinde mi değerlendirilmektedir?

Kombine yük taşımacılık seferleri için Yönetmelik, ulusal veya uluslararası ayrımı    yapmamaktadır. Taşıma operasyonu başlangıç noktasından bitiş noktasına kadar bütünüyle ele alınmaktadır. Dolayısıyla, taşımanın Türkiye sınırları içinde yapılan kısmı da yurt dışında yapılan kısmı da değerlendirmeye dahil olur. Fakat, taşımanın Türkiye çıkışlı veya Türkiye varışlı olması gerekmektedir.

 

**Ancak demiryolu ile intermodal taşımacılık seferlerinin Türkiye çıkış ve varışlı olması gerekmektedir.

40. Yeşil Lojistik Belge sahibi işletmeler nasıl denetlenmektedir?

Denetimler, sunulan belgeler üzerinden gıyaben yapılabileceği gibi gerekli görülmesi halinde yerinde de yapılabilir.

41. Havayolu taşımacılığı neden kombine yük taşımacılığı olarak değerlendirilmemektedir?

Taşımanın kombine yük taşımacılığı olarak değerlendirilebilmesi için Yönetmelikte tanımlanan “intermodal taşıma” tanımına uygun olması gerekmektedir. Havayolu taşımacılığı ilgili tanım içerisinde yer almadığı için kombine taşımacılık faaliyeti kapsamında değerlendirilememektedir.

 

Havayolu taşımacılığında havalimanına kabul edilen eşyanın ULD adı verilen taşıma birimlerine karışık olarak yüklenmesi (uçağın teknik özelliklerine bağlı olarak) ve tekrar istenilen lokasyondaki limana geldiğinde ise eşyanın ULD den çıkarılıp sahibine teslim edilmesi söz konusudur dolayısı ile eşya elleçlenmektedir. Bu nedenle ULD Yönetmelik kapsamında intermodal taşıma birimi olarak değerlendirilmemektedir.

42. Kombine Taşımacılık Yönetmeliği kapsamında uygulanan kuş uçumu mesafe neye göre belirlenmiştir?

Kombine Taşımacılık Yönetmeliği, Kombine Mal Taşımacılığına Dair Ortak Kurallar Oluşturulmasına ilişkin 7/12/1992 tarihli ve 92/106/AET sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmış olup Yönetmelik kapsamında uygulanan kuş uçumu mesafe şartları ve km değerleri ilgili Direktif ile birebir uyumludur.

43. Düşük Küresel Isınma Potansiyeli (KIP) değerine sahip gazlar içeren iklimlendirme sistemleri kullanıldığına dair İşletmeler hangi kanıt dokümanları sunabilirler?

İşletmenin merkez ofisi, şubeleri ve/veya depo, antrepo vb. tesis tesislerinde kullandığı iklimlendirme süreçlerinde 15/10/2024 tarihli ve 32693 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Florlu Sera Gazlarına İlişkin Yönetmelik kapsamında Düşük Küresel Isınma Potansiyeli (KIP) değerine sahip gazlar içeren iklimlendirme sistemleri kullandığını gösteren kanıt belgeler talep edilmektedir. Dikkat edilmesi gereken işletmenin tüm yerleşkelerinde kullanılan iklimlendirme sistemlerinin her birinin ilgili Yönetmelikte belirtilen sınırların altında olmasıdır. Başvuruda kullanılan iklimlendirme sistemlerinin kullanıldığı yer, marka, kullanılan gaz bilgisi, gaz miktarı, ilgili gazın KIP değerini gösteren bir listenin sunulması beklenmektedir.

İlave olarak talep edilen veriyi içeriyor ise iklimlendirme sistemi/klima özelliklerini gösterir broşürler de gönderilebilir.

44. Başvuru tarihinin kaçırılması durumunda işletmeler ne yapabilir?

Yeşil Lojistik Belgesi başvuruları her yılın Ocak ayı içerisinde yapılmaktadır. Bu takvim haricinde yapılan başvurular değerlendirmeye alınmaz. 

45. İşletme 200 adet kombine yük taşımacılığı veya demiryolu ile intermodal taşımacılık faaliyeti yürütüyor ancak 200 seferin her taşıma moduna ilişkin gerekli dokümanı sağlayamıyorsa ne yapmalıdır?

Yeşil Lojistik Belgesi almak için işletmenin başvuru tarihinden bir önceki yılda gerçekleştirdiği 200 adet kombine yük taşımacılığına ilişkin Ek-3’te yar alan formata uygun sefer listesini ve bu listede yer alan tüm seferlere ait kullanılan her bir taşıma modu için çıkış ve varış noktalarını gösteren, alıcı, gönderici ve taşıyanın görülebildiği, ispat niteliği taşıyan tüm konşimento, transit beyannamesi, karayolu ve demiryolu taşıma senetleri, ticari fatura vb. bilgi ve belgeleri Bakanlığa sunması gerekmektedir. Gönderilen kanıt belgelerde istenen bilgiler sağlanamadığı takdirde ilgili taşıma uygun olarak değerlendirilemez.

** İşletmenin söz konusu seferleri yapıyor olması tek başına yeterli değildir. Ayrıca bu seferler için gerekli tüm ispat niteliği taşıyan bilgi ve belgeleri sunması şarttır. Eğer sağlayamıyor ise başvuru olumlu olarak değerlendirilmez.

46. Yeşil Lojistik Belgesini işletmeler nasıl ve nereden temin edebilirler?

Başvurusu olumlu sonuçlanan işletmeler için Bakanlık U-NET Otomasyon Sistemi üzerinden elektronik formatta bir Yeşil Lojistik Belgesi düzenlenir. Söz konusu belgeye işletmenin e-devlet yetkilisi tarafından e-devlet üzerinden istenildiği zaman erişim sağlanabilir. 

47. Belge sahibi işletmelerin her yıl yeşil lojistik belgesi için tekrar başvuru yapması gerekli midir? Yeşil Lojistik Belgesi kaç yıl süre ile geçerlidir?

Yeşil Lojistik Belgesi süresiz olarak verilen ücretsiz bir belgedir. İşletmeler Yönetmeliğin 10 uncu maddesi gereğince Yeşil Lojistik Belgesi almış olan işletmeler belgelerinin geçerliliğini devam ettirebilmek için belge veriliş tarihini takip eden her yılın ilk ayı (Ocak) içerisinde, Yeşil Lojistik Belgesi için aranan şartlara ilişkin tüm kanıt niteliği taşıyan geçerli, güncel belgeleri Bakanlığa tekrar sunmak zorundadır. 

48. İşletmeler Kombine Taşımacılık Yönetmeliğine ilişkin değişiklileri veya güncellemeleri nasıl ve nereden takip edebilir?

Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü (//) internet sayfasındaki “Duyurular” bölümünden gelişmeleri takip edilebilir., “Birimler” bölümü içerisindeki “Lojistik ve Kombine Taşımacılık Daire Başkanlığı” sekmesinden ilgili mevzuata ulaşabilirsiniz.

Ayrıca “www.mevzuat.gov.tr” adresi üzerinden Kombine Taşımacılık Yönetmeliğinin yayımlanan son versiyonuna ulaşmak mümkündür.

49. Yeşil Lojistik Belgesi başvuru sürecini danışman bir firmanın desteği ile yürüten İşletmelerin bu hususta Bakanlığa (Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğüne) bilgi vermeleri gerekli midir?

Yeşil Lojistik Belgesi başvurusu için herhangi bir danışmanlık hizmeti alma zorunluluğu yoktur. Başvuru sürecinin yürütülmesi için danışman tutulması tamamen başvuruyu yapacak işletmenin tasarrufundadır. Ancak, başvuru sürecinde iletişim kaynaklı sıkıntılar/aksaklıklar yaşanmaması adına tüm sürecin danışman firma ile beraber işletmeler tarafından da takip edilmesi önem arz etmektedir.

**Başvurunun en önemli ve uğraştırıcı sürecini oluşturan 200 adet sefere ilişkin dokümanları temin etmenin işletmelerin sorumluluğu olduğu unutulmamalıdır.

50. Yeşil Lojistik Belgesi sahibi işletmenin TİO Belgesinin iptal olması halinde Yeşil Lojistik Belgesi de iptal olur mu?

Yeşil Lojistik Belgesi almak için TİOYB’ ye sahip olunması zorunludur. TİOYB’ si iptal olan işletmelerin Yeşil Lojistik Belgesi de iptal olur.  

51. Denizyolu-karayolu kombine yük taşımacılık seferinin yurtiçi ve yurtdışı karayolu ayağı mevcutsa ilk ve son karayolu ayağı mesafesinde sadece birinin kuş uçumu 150 km’yi geçmemesi yeterli midir?

Yeteli değildir. Söz konusu taşıma sürecinde yükün elleçlendiği ve teslimatın gerçekleştiği adreslere kuş uçumu 150 km’yi aşmayan yarıçap içerisinde yer alan limanların kullanılması gerekmektedir. Taşımanın ilk ve son aşamalarının karayoluyla gerçekleşmesi durumu da dahil olmak üzere karayolu-denizyolu kombinasyonunda yurtiçi ya da yurtdışı ayrımı yapılmaksızın 150 km kuş uçumu mesafe şartı bulunmaktadır. 

52. Kombine yük taşımacılığı veya demiryolu ile intermodal taşımacılık için başvuru yapılan yılın Ocak ayı içerisinde gerçekleşen taşımalar başvuru kapsamında sunulabilir mi?

200 adet kombine yük taşımacılığı veya 200 adet demiryolu ile intermodal taşımacılık seferleri başvuru yılının bir önceki yılına ait olmak zorundadır. Başvuru yılına ait taşımalar Yönetmelik gereğince değerlendirmeye alınmaz. 

53. Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi hariç olmak üzere istenen diğer yeşil lojistik faaliyetlere ait kanıt belgelerin geçerlilik tarihi başvuru yılı içerisinde sonlanıyor olsa da bu belgeler başvuru için sunulabilir mi?

“ISO 14046 Su Ayak İzi Doğrulama Beyanı” ve “ISO 14064 Karbon Ayak İzi Doğrulama Beyanı” başvuru tarihinden itibaren en çok iki yıl öncesine ait olmalıdır.

“Sıfır Atık Yönetim Sistemi belgesi başvuru yapıldığı tarihte geçerliliğini devam ettiriyor olmalıdır.

“ISO 50001 Enerji Yönetim Sistemi “ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi belgesi ise başvuru tarihinden itibaren en az bir yıl geçerli olmak zorundadır.

Bu kapsamda geçerliliği başvuru yılı içinde son bulan belgeler değerlendirmeye alınmaz.

Yönetmeliğe GEÇİCİ MADDE 1 olarak eklenen maddenin ikinci fıkrası

“(2) Bu maddenin yayımı tarihinde geçerli Yeşil Lojistik Belgesi sahibi olan işletmelerin Bakanlığa sunmuş oldukları ISO 14046 Su Ayak İzi Yönetim Sistemi, ISO 50001 Enerji Yönetim Sistemi, ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi, ISO 14064 Sera Gazı Yönetim Sistemi belgeleri geçerlilik süreleri boyunca uygun kabul edilir. Geçerlilik süresi dolan ISO belgesi sahibi işletmelerin 7 nci maddenin birinci fıkrasının (f), (g), (ğ) ve (h) bentleri kapsamında yeni belgelerini edinmeleri ve düzenlenen güncel belgeleri Bakanlığa göndermeleri gerekir.”

Hükmüne amirdir.

Bu kapsamda 2025 yılı belge geçerliliği başvurularında sunulan ve geçerliliği devam eden ISO belgeleri güncelleneceği tarihe kadar mevcut hali ile kabul edilmektedir. Ancak geçerlilik süresi dolan belgelerin Yönetmeliğin 7 nci maddesine uygun bir şekilde güncellenmesi ve Bakanlığımıza (Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğüne) gönderilmesi zorunludur.